Duchowość i formacja powołania kapłańskiego WT-P-FW-KDD
1. Pojęcie i terminologia kapłaństwa
2. Charakter kapłaństwa Starego Testamentu
3. Jezus Chrystus Kapłan i Jego kapłaństwo Nowego Przymierza
4. Kapłaństwo sakramentalne - jego natura
5. Kapłaństwo w Kościele i poprzez Kościół
6. Kapłaństwo drogą powołania szczegółowego do świętości
7. Duchowość sakramentalna prezbitera
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - Student poznaje podstawowe pojęcia dotyczące duchowości kapłańskiej;
definiuje czym jest duchowość kapłańska; charakteryzuje jego istotę; określa i precyzuje rolę oraz znaczenie kapłaństwa w dążeniu do jedności z Bogiem; rozróżnia poszczególne etapy formacji kapłańskiej w procesie uświęcającym.
w zakresie umiejętności:
EK 2 - student analizuje proces formacji kapłańskiej jako dążenie do zjednoczenia z Bogiem; opracowuje poszczególne etapy ich wpływu na uświęcenie człowieka; porządkuje wiedzę dotyczącą duchowości prezbiterów; dokonuje rozróżnienia poszczególnych stanów duchowości; charakteryzuje poszczególne etapy ich rozwoju i działania; formuje motywy życia uświęcającego; ocenia charakter i zasadność używania przez kapłana nowych środków uświęcających poszczególne etapach rozwoju jego życia.
w zakresie kompetencji:
EK 3 - Student wyraża miarodajne opinie na temat duchowości i formacji kapłańskiej wśród chrześcijan - katolików; jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości; ma świadomość odpowiedzialności za kształt kleru i jego działania formacyjno-ewangelizacyjnego.
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładzie 8 godz.
Praca własna studenta: 2 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 4 godz.
Razem: 30 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1- określany jako znający doktrynę z możliwością rozróżnienia etapów dotyczących powołania, duchowości i formacji kapłańskiej
Na płaszczyźnie wiedzy:
2(ndst) - student nie potrafi podać podstawowych definicji i
określeń dotyczących powołania, duchowości i formacji kapłańskiej,
3(dst) - za posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej pojęć związanych z powołaniem, duchowością i formacją kapłańską,
4(db) - zna doktrynę i rozróżnia nowe podstawowe etapy dotyczące powołania, duchowości i formacji kapłańskiej,
5(bdb) - posiada wiedzę dotyczącą rozwoju powołania, duchowości i formacji kapłańskiej. Prezentuje poziom analizy teologicznej dotyczącej rozwoju powołania, duchowości i formacji kapłańskiej
EK 2 - określany jako posiadający wiedzę dotyczącą weryfikacji i oceniania koncepcji powołania, duchowości i formacji kapłańskiej.
Na płaszczyźnie umiejętności:
2(ndst) - nie posiada podstawowych umiejętności zaprezentowania powołania, duchowości i formacji kapłańskiej.
3(dst) - prezentuje i analizuje powołanie, duchowość i formację kapłańskiej pod kątem źródeł oraz środków.
4(db) - porównuje koncepcje i ujęcia środków dotyczących powołania, duchowości i formacji kapłańskiej,
5(bdb) - weryfikuje i ocenia koncepcję dotyczącą powołania, duchowości i formacji kapłańskiej,
EK 3 - określany jako posiadający umiejętność wydawania krytycznych opinii i sądów w zakresie powołania i formacji kapłańskiej.
Na płaszczyźnie kompetencji:
2(ndst) - nie widzi możliwości zastosowania wiedzy o powołaniu, duchowości i formacji kapłańskiej,
3(dst) - akceptuje i widzi możliwość wdrażania wiedzy o powołaniu, duchowości i formacji kapłańskiej; posiada świadomość ich roli w kształtowaniu duchowym człowieka.
4(db) - pracuje w zespole formacyjnym; podejmuje się przedstawienia poszczególnych etapów formacji i duchowości kapłańskiej; wykazuje odpowiedzialność za duchowy obraz Kościoła.
5(bdb) - krytyczny w wydawaniu opinii i osądów na temat duchowości i formacji kapłańskiej; otwarty na prawowierne koncepcje dróg rozwoju duchowego chrześcijanina.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
1. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
2. Leksykon duchowości katolickiej, Lublin - Kraków 2002.
3. A. Cencini, Oddech życia. Łaska formacji permanentnej, Kraków 2003
4. A. Słomkowski, Teologia życia duchowego, Ząbki 2000.
5. J. Warzeszak, U podstaw gorliwości kapłańskiej, Warszawa 1989
6. J. Ratzinger, Kościól, tł. W. Szymona, Kraków 2005
7. J. Wątroba, Permanentna formacja kapłanów, Częstochowa 1999
8. M. Dziewiecki, Kapłan świadek Miłości, Kraków 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: