Instrumentalne traktowanie Biblii w nowych ruchach religijnych WT-P-FW-FBI
Tematyka zajęć
1. Biblia jako Słowo Boże
2. Podejścia wypaczające Biblię
3. Interpretacja Pisma Świętego
4. Biblia w nowych ruchach religijnych
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
- zna podstawowąterminologię biblijną i jej korzenie grecko-łacińskie;
- ma uporządkowaną, pogłębionąwiedzę, obejmującąteorię i metodologię teologii biblijnej, dającąmożliwośćspecjalizacji;
- ma uporządkowaną, pogłębionąwiedzę z zakresu teologii biblijnej;
- ma podstawowąwiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki;
- ma ogólnąznajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego;
- ma podstawowąwiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianej kultury biblijnej.
Umiejętności
Student:
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonowaći integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułowaćna tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy biblijnej;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów biblijnych, umiejętnośćwykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji Biblii;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii biblijnej (języki biblijne, zasady hermeneutyki tekstu, podstawy analizy literackiej tekstu);
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny, szczególnie w ramach interpretacji Biblii.
Kompetencje społeczne
Student:
- ma krytycznąświadomośćpoziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- ma świadomośćzłożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Biblii w Kościele, w: Rubinkiewicz R. (red.), Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, Warszawa 1999, s. 24-100.
Rosik M., Podstawowe zasady osobistej lektury Biblii, w: Stabryła W.M. (red.), Manipulacja Biblią, Tychy 2011, s. 13-27.
Rosik M., Zagrożenia przy lekturze Biblii, w: Stabryła W.M. (red.), Manipulacja Biblią, Tychy 2011, s. 29-39.
Stabryła W.M., Między interpretacją a manipulacją: unarzędziowienie Biblii u świadków Jehowy, w: Stabryła W.M. (red.), Manipulacja Biblią, Tychy 2011, s. 199-216.
Szuppe P., Nowe ruchy religijne z perspektywy teologiczno-duszpasterskiej Kościoła katolickiego, Lublin 2017.
Wańka A., Użytek czyniony z Biblii w sektach ezoterycznych, „Ateneum Kapłańskie” 157(2011) z. 3, s. 423-439.
Wojciechowski M., Interpretacja czy manipulacja?, w: Stabryła W.M. (red.), Manipulacja Biblią, Tychy 2011, s. 41-50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: