Corpus Paulinum WT-P-FW-FBCP
Zakres omawianych tematów:
A. Wprowadzenie w myśl i postać św. Pawła (2 godz.);
B. Omówienie wszystkich listów Pawłowych [Listu do Rzymian; 1. Listu do Koryntian; 2. Listu do Koryntian; Listu do Galatów; Listu do Efezjan; Listu do Filipian; Listu do Kolosan; Listu do Filemona; Do Tesaloniczan; 1. Listu do Tesaloniczan; 2. Listu do Tesaloniczan; 1. Listu do Tymoteusza; 2. Listu do Tymoteusza; Listu do Tytusa; Listu do Hebrajczyków] ze zwróceniem szczególnej uwagi na aspekty teologii Pawłowej. Poruszone zostaną również aspekty retoryki św. Pawła oraz problemy interpretacyjne wybranych perykop (13 godz.)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
EK 1 – ma pogłębioną wiedzę o Corpus Paulinum, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej (PFB_W01);
EK 2 – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Corpus Paulinum (PFB_W04)
EK 3 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Corpus Paulinum (PFB_W09)
EK 4 – ma ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je zastosować w interpretacji tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum (PFB_W12)
umiejętności:
EK 5 – posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów (PFB_U02)
EK 6 – posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań listów wchodzących w skład Corpus Paulinum, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (PFB_U04)
EK 7 – posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Corpus Paulinum źródeł w języku greckim (PFB_U16)
kompetencji społecznych:
EK 8 – interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Corpus Paulinum (PFB_K08)
Kryteria oceniania
Prowadzone zajęcia będą stanowiły wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Stosowane metody dydaktyczne opierają się nade wszystko na pracy z tekstem biblijnym oraz na wykorzystaniu nowych technologii w przekazie wiedzy. Wykorzystywane będą różne przekłady tekstów ksiąg wchodzących w skład Corpus Paulinum jak również będą czynione odwołania do tekstu oryginalnego. Informacje i wiedza będą przekazywane w pomocą multimedialnych prezentacji, jak również będzie istniała możliwość ich pogłębienia dzięki polecanym artykułom i lekturom. Sposobem weryfikacji założonych efektów kształcenia będzie praca pisemna wymagana od studentów na koniec zajęć.
EK 1
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale pogłębioną wiedzę o Corpus Paulinum, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
Ocena 4 (db.) – ma pogłębioną wiedzę o Corpus Paulinum, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
Ocena 3 (dst.) – ma skąpą wiedzę o Corpus Paulinum, której nie jest w stanie dobrze rozwijać ani twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
Ocena 2 (ndst.) – nie posiada wiedzy o Corpus Paulinum, której nie jest w stanie rozwijać ani twórczo stosować w działalności edukacyjnej i środowiskowej.
EK 2
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Corpus Paulinum;
Ocena 4 (db.) – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Corpus Paulinum;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Corpus Paulinum;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma uporządkowanej, ani pogłębionej wiedzy z zakresu teologii Corpus Paulinum.
EK 3
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Corpus Paulinum;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Corpus Paulinum;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Corpus Paulinum;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki w zakresie nurtów interpretacyjnych Corpus Paulinum.
EK 4
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale ugruntowaną ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je bardzo dobrze zastosować w interpretacji tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze ugruntowaną ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i potrafi je zastosować w interpretacji tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i słabo potrafi je zastosować w interpretacji tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma ogólnej znajomości zasad interpretacji tekstu biblijnego i nie potrafi ich zastosować w interpretacji tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum.
EK 5
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale ugruntowane podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze ugruntowane podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu ugruntowane podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma podstawowych umiejętności badawczych w zakresie analizy tekstów wchodzących w skład Corpus Paulinum, ani umiejętności wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji tych tekstów.
EK 6
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale opanowaną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań listów wchodzących w skład Corpus Paulinum, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze opanowaną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań listów wchodzących w skład Corpus Paulinum, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu opanowaną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań listów wchodzących w skład Corpus Paulinum, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma opanowanej umiejętności interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań listów wchodzących w skład Corpus Paulinum, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
EK 7
Ocena 5 (bdb.) – ma doskonale opanowaną podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Corpus Paulinum źródeł w języku greckim;
Ocena 4 (db.) – ma dobrze opanowaną podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Corpus Paulinum źródeł w języku greckim;
Ocena 3 (dst.) – ma w nikłym stopniu opanowaną podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach nad Corpus Paulinum źródeł w języku greckim;
Ocena 2 (ndst.) – nie ma opanowanej podstawowej umiejętności uwzględniania w badaniach nad Corpus Paulinum źródeł w języku greckim.
EK 8
Ocena 5 (bdb.) – bardzo aktywnie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Corpus Paulinum;
Ocena 4 (db.) – aktywnie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Corpus Paulinum;
Ocena 3 (dst.) – w nikłym stopniu interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Corpus Paulinum;
Ocena 2 (ndst.) – nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami ani szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej ze szczególnym uwzględnieniem nurtów badań nad Corpus Paulinum.
Opis składowej oceny końcowej:
– przygotowanie studenta do zajęć (testy weryfikacji treści listów): 20 %
– praca pisemna na koniec semestru: 80 %.
Literatura
Tekst grecki listów:
Novum Testamentum Graece. Greek-English New Testament, red. E. Nestle, E. Nestle, B. Aland, K. Aland, I.D. Karavidopoulos i in., Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart 201328.
Studentom polecone będą przede wszystkim dwie serie komentarzy do ksiąg biblijnych Nowego Testamentu:
Pismo Święte Nowego Testamentu w 12 tomach, red. F. Gryglewicz, E. Dąbrowski, t. VI-1 – t. X, Pallottinum, 1959-1978 (tzw. komentarze KUL-owskie).
Nowy Komentarz Biblijny, red. A. Paciorek, R. Bartnicki, T. Brzegowy, i in., Edycja Świętego Pawła, 2005-.
Dodatkowo jako kontekst i tło zalecane będzie odniesienie się m.in. do poniższych publikacji:
Dąbrowski E., Św. Paweł – życie i pisma, Poznań 1952.
Stępień J., Teologia świętego Pawła. Człowiek i Kościół w zbawczym planie Boga, Warszawa 1979.
Romaniuk K., Zagadnienia wybrane z introdukcji szczegółowej do Listów św. Pawła (Sprawy Biblijne 26), Poznań 1981.
Romaniuk K., Soteriologia św. Pawła, Warszawa 1983.
Rakocy W., Paweł Apostoł Żydów i pogan. Łukaszowy obraz powstania i rozwoju Pawłowych wspólnot, Kraków 1997.
Pindel R., Od ewangelii do wspólnoty, Kraków 2000.
Gnilka J., Paweł z Tarsu. Apostoł i świadek, Kraków 2001.
Fitzmyer J.A., „Święty Paweł”. w: Katolicki komentarz biblijny (PSB 17), red. R.E. Brown –Fitzmyer J.A., R.E. Murphy, Warszawa 2001, s. 2054-2067.
Fitzmyer J.A., „Teologia świętego Pawła”. w: Katolicki komentarz biblijny (PSB 17), red. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, Warszawa 2001, s. 2132-2183.
Gnilka J., Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2002, s. 13-167, 421-515.
Langkammer H., Apostoł Paweł. Od nawrócenia do Rzymu (Jak rozumieć Pismo Święte? 12), Lublin 2002.
Rakocy W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: