Praca ludzka jako "naturalny sakrament" WT-P-FW-BPPL
1. Proces globalizacji głównym czynnikiem przekształcenia środowiska życiowego człowieka
2. Tendencje postmodernistyczne we współczesnym rozumieniu pracy ludzkiej
3. Chrześcijańska wizja współczesnego świata w kontekście pracy ludzkiej
4. Osoba – przedmiot czy wartość. Ujęcie filozoficzno-teologiczne
5. Filozoficzne koncepcje osoby ludzkiej
6. Teologiczna kategoria wartości ludzkiego życia
7. Homo religiosus – albo pytanie o strukturę człowieka
8. Twórczość – praca – bezrobocie
9. Mistyka pracy – albo tworzenie jako miejsce spotkania z Bogiem i człowiekiem
10. Biblijne konotacje pojęcia „praca”
11. Duchowy wymiar pracy
12. Duch Święty – Creator – albo źródło i wzorzec wszelkiej twórczości
13. Duchowość pracy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: y8oik2f
WIEDZA:
ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji,
szczegółowa wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej i w
kontekście tej wiedzy potrafi omówić dogmaty chrystologiczne oraz
inne zagadnienia dotyczące roli Chrystusa i Kościoła
UMIEJĘTNOŚCI:
posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnorodnych
dyscyplin teologicznych i poza teologicznych, odnajdywać
powiązania pomiędzy nimi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno -duchowego
formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować
proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i
krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar
interdyscyplinarny
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 15 godz .
Praca własna studenta: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 30 godzin
Razem: 75 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
ocena niedostateczna (ndst. -2) student nie posiada wiedzy i umiejętności przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) Student posiada wiedzę teoretyczną, ale nie posiada umiejętności praktycznych przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dobra (db.: 4) Student posiada wiedzę teoretyczną i większość umiejętności praktycznych przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) Student posiada pełną wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne przewidziane w efektach kształcenia.
Metody dydaktyczne:
Przekazywanie wiedzy w formie ćwiczeń,opisu, pogadanki, wykładu, konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach), dyskusja w grupach, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury.
Literatura
1) Chenu M. D., Theologie du travail, w: M. D. Chenu, La Parole de Dieu, t. 2, L’Evangile dans le temps, Paryż 1964, s. 543-570.
2) Bartnik Cz., Chrystus jako sens historii, Wrocław 1987.
3) Bartnik Cz. Dogmatyka katolicka, t. I, Lublin 1999.
4) Bartnik Cz. Eschatologia pracy ludzkiej, w: Człowiek i praca, red. J. Wołkowski, Warszawa 1979, s. 70-85.
5) Bartnik Cz., Personalizm, Lublin 2000.
6) Bartnik Cz., Praca jako wartość humanistyczna, Lublin 1991.
7) Bartnik Cz., Teologia pracy ludzkiej, Warszawa 1997.
8) Belardinelli S., Praca a jakość życia, Communio 18(1998)6, s. 38-46.
9) Pater D., Il lavoro dell’uomo come cammino alla santità, w: Parola e Tempo 8/2009, s. 189-199.
10) Pater D., Praca ludzka jako naturalny sakrament, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: