Antropologia w kontekście komunikacji wielokulturowej WT-P-FW-BPA
Znajomość potrzeb człowieka, kodów kulturowych, którymi się posługuje, zależności jakie wynikają z jego własnych uwarunkowań jak i z wpływu społeczeństwa lub grupy, w której się wychowuje bądź w której przebywa mają znaczący wpływ na sposób w jaki osoby się komunikują. W globalnym i polskim społeczeństwie są zauważalne głębokie konflikty ideowe i kulturowe pomiędzy różnymi ugrupowaniami i społeczeństwami. W wielu kwestiach dostrzegamy narastające podziały opinii publicznej, dotyczące kwestii etycznych i światopoglądowych. Dialog społeczny i komunikacja w przestrzeni publicznej wymagają kompetencji komunikacyjnych i interkulturowych. Zajęcia mają pogłębić umiejętność rozumienia własnych zachowań i reakcji oraz świadomego i krytycznego dostrzegania i analizowania komunikacji i dialogu kulturowego oraz interkulturowego.
1. Antropologiczne ujęcie kultury 2. Wzory i kody kulturowe 3. Komunikacja kulturowa i bariery w komunikacji 4. Tradycje interpersonalne w teorii komunikacji 5. Antropologia dialogu i rozwiązywanie konfliktu 6. Wielokulturowość i tożsamość kulturowa 7. Przywództwo i style komunikacji
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy: PTE_W04, PTE_W07, TE_W14
umiejętności: PTE_U02, PTE_U03, PTE_U05, PTE_U12
kompetencji społecznych: PTE_K02, PTE_K07, PTE_K11
Nakład pracy studenta
15 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
7 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji
5 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie
3 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności) – znajomość treści wykładu i bibliografii problemowej, o której była mowa w trakcie zajęć; umiejętność analizy procesów zachodzących na poziomie antropologii i ich odniesienie do możliwości jakie dają narzędzia wypracowane poprzez dialog i komunikację wielokulturową. W połowie semestru zaplanowane jest kolokwium obejmujące materiał z wykładów i literaturę przedmiotu. Na zakończenie planowane jest kolokwium ustne. Ocena końcowa obejmuje obydwie oceny, aktywność na zajęciach oraz znajomość lektur podstawowych omawianych na zajęciach.
Kryteria oceniania:
- na ocenę 2 (ndst.): - nie potrafi definiować pojęć dotyczących antropologii w kontekście komunikacji wielokulturowej; nie potrafi wskazać przemian zachodzących w kulturze i relacjach międzyosobowych; nie wykazuje umiejętności analizowania relacji zachodzących między antropologią a sposobami komunikacji potrzeb osoby; nie dysponuje podstawowym warsztatem pojęciowym odnośnie antropologii i komunikacji;
- na ocenę 3 (dst.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując
omawiane zagadnienia przy pomocy wykładowcy;
- na ocenę 4 (db.): wyraża zdobyta wiedzę, umiejętności kompetencje poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą efektywnie, kreatywnie i oryginalnie; potrafi samodzielnie definiować pojęcia dotyczące antropologii w kontekście komunikacji wielokulturowej; potrafi wskazać przemiany zachodzące w kulturze i relacjach międzyosobowych; wykazuje umiejętności analizowania relacji zachodzących między antropologią a sposobami komunikacji potrzeb osoby; dysponuje zaawansowanym warsztatem pojęciowym odnośnie antropologii i komunikacji;
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Barker Ch., Studia kulturowe: teoria i praktyka, Kraków 2005.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wrocław 1997.
Dant T., Historia materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007.
Golka M., Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987.
Jan Paweł II, Mężczyzna i niewiastą stworzył ich, KUL, Lublin 1981.
Kowalczyk S., Człowiek a społeczność, Lublin 2005.
Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, KUL, Lublin 2001.
Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Poznań-Toruń 1996.
Mroczkowski I., Osoba i cielesność : moralne aspekty teologii ciała, Warszawa 2008.
Shiling Ch., Socjologia ciała, tłum. M. Skowrońska, Warszawa 2010.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
W cyklu 2021/22:
Barker Ch., Studia kulturowe: teoria i praktyka, Kraków 2005. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: