Starotestamentowe proroctwa, figury i symbole maryjne WT-P-FW-7
Zakres tematyczny obejmuje:
Status questionis mariologii Starego Testamentu. Wyjaśnienie podejścia metodologicznego stosowanego na wykładzie.
Proroctwo Rdz 3,15 w aspekcie mariologicznym
Proroctwo Iz 7,14 w aspekcie mariologicznym
Proroctwo Mich 5,1-5 w aspekcie mariologicznym
Matriarchinie ST w typologii mariologicznej
Starotestamentowe symbole maryjne
Mariologia ST w świetle egzegezy kanonicznej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 Po zakończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie egzegezy i interpretacji fragmentów Starego Testamentu, w których znajdują się proroctwa, figury i symbole maryjne (TD-W02).
EK 2 W zakresie umiejętności student analizuje i poddaje krytyce hipotezy różnych autorów oraz potrafi zastosować do analizy badanych tekstów poznane na zajęciach techniki literackie pozwalające wskazać i zinterpretować wątki mariologiczne Starego Testamentu (TD-U06).
EK 3 W zakresie kompetencji społecznych student jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do lektury tekstów mariologicznych Starego Testamentu (TD-K03).
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 12 godzin.
Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 18 godzin.
Razem: 30 godzin = 1 ECTS.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "doktorant ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie egzegezy i interpretacji fragmentów Starego Testamentu, w których znajdują się proroctwa, figury i symbole maryjne".
Na ocenę:
Ndst (2): Nie ma wiedzy odnośnie do zagadnień literackich, historycznych i teologicznych związanych z egzegezą i interpretacją fragmentów Starego Testamentu zawierających wątki mariologiczne.
Dst (3): Dostatecznie zna zagadnienia interpretacyjne z zakresu egzegezy i interpretacji tekstów mariologicznych ST.
Db (4): Dobrze zna zagadnienia literackie, historyczne i teologiczne związane z egzegezą i interpretacją tekstów mariologicznych ST.
Bdb (5): Ma dużą erudycję w poruszaniu się w zagadnieniach literackich, historycznych i teologicznych dotyczących egzegezy i interpretacji fragmentów mariologicznych ST.
EK nr 2 określany jako "analizuje i poddaje krytyce hipotezy różnych autorów oraz potrafi zastosować do analizy badanych tekstów poznane na zajęciach techniki literackie pozwalające wskazać i zinterpretować wątki mariologiczne Starego Testamentu"
Na ocenę:
Ndst (2): Nie umie zastosować poznanych kryteriów metodologicznych do analizy wybranych, wchodzących w zakres wykładu, fragmentów ST.
Dst (3): Jest w stanie zastosować najprostsze kryteria metodologiczne (literackie, historyczne i teologiczne) do interpretacji wskazanych fragmentów ST.
Db (4): Potrafi przeprowadzić poprawną egzegezę wskazanych tekstów z mariologicznych ST w oparciu o poznane na wykładzie kryteria metodologiczne.
Bdb (5): Umie precyzyjnie i kreatywnie zastosować poznane kryteria metodologiczne do analizy wskazanych tekstów mariologicznych ST.
EK nr 3 określany jako jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do lektury tekstów mariologicznych Starego Testamentu"
Na ocenę:
Ndst (2): Doktorant jest zamknięty na wszystkie inne punkty widzenia, prócz tego, który przyjmuje za jedyny prawdziwy, nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy i umiejętności w relacjach z innymi.
Dst (3): Jest mało otwarty na różne punkty widzenia, mało kreatywny w wykorzystaniu zdobytej wiedzy, nie potrafi aplikować poznanych zasad interpretacji do lektury tekstów innych niż omawiane na zajęciach.
Db (4): Jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w wykorzystaniu wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wykładu, umiejętnie aplikuje zdobyte narzędzia badawcze do lektury różnych tekstów.
Bdb (5): Jest bardzo otwarty na wszechstronną i wieloaspektowa ocenę badanych zagadnień, kreatywny w wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie na dwóch etapach: 1) esej napisany na wskazany przez prowadzącego temat związany z interpretacją utworów będących przedmiotem wykładu; 2) ustny egzamin podczas sesji.
Literatura
Literatura podstawowa:
Biblia Hebraica Stuttgartensia, wyd. E. Elliger, W. Rudolph, Stuttgart 1990.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), opr. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 5, Poznań 2000.
S. Manelli, The Mistery of the Blessed Virgin Mary in the Old Testament, w: M. Miravalle (red.), Mariology. A Guide for Priests, Deacons, Seminarians, and Consecrated Persons, Missouri 2007.
Literatura uzupełniająca:
I. de la Potterie, Maryja w tajemnicy Przymierza, Wydawnictwo Księży Marianów 2000.
J. Kudasiewicz, Matka Odkupiciela, Kielce 1991.
J. Kudasiewicz, Biblijna droga pobożności maryjnej, Kielce 2002.
Cz. Bartnik, Matka Boża, Lublin 2012.
Roberts Gaventa B., Mary. Glimpses of the Mother of Jesus, Minneapolis 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: