Katecheza wobec osób o specjalnych potrzebach WT-P-FP-KS
1. Teoretyczne podstawy katechetycznej troski o osoby szczególnie umiłowane przez Pana.
2. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
3. Charakterystyka spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera
4. Zadania katechety wobec ucznia z Zespołem Aspergera
5. Dostosowanie wymagań edukacyjnych z religii
6. Dobre praktyki w pracy z uczniem z Zespołem Aspergera
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu
ekumenicznego i międzyreligijnego;
EK2 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
EK3- potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego;
EK4 - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Kryteria oceniania
W zakresie EK1:
na ocenę 2 - nie podaje jakichkolwiek zasad działalności katechetycznej wśród uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnnych;
na ocenę 3 - wymienia nieliczne zasady działalności katechetycznej wśród uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
na ocenę 4 - przytacza podane na zajęciach zasady działalności katechetycznej wsród uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
na ocenę 5 - przytacza podane na zajęciach zasady działalności katechetycznej wśród uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i twórczo rozwija je w kontekście możliwych napotkanych sytuacji.
W zakresie EK2:
na ocenę 2 - nie wykazuje wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami bądż posługuje się nieprawidłową wiedzą;
na ocene 3 - wykazuje wiedzę o powiazaniach teologii z jedną z dziedzin pomocniczych;
na ocenę 4 - wykazuje wiedzę o powiązaniach teologii z dziedzinami pomocniczymi;
na ocenę 5 - wykazuje wiedzę o powiazaniach teologii z dziedzinami pomocniczymi i wskazuje możliwości zastosowania jej w praktyce.
W zakresie EK3:
Na ocenę 2 - nie proponuje (bądź podaje błędne propozycje) działań katechetycznych w szkole względem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Na ocenę 3 - proponuje działania katechetyczne w szkole względem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Na ocenę 4 - proponuje działania katechetyczne w szkole i parafii względem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Na ocenę 5 - proponuje działania katechetyczne w szkole i parafii względem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i dostosowuje je do konkretnych katechizowanych.
W zakresie EK4:
Na ocenę 2 - nie znajduje uzasadnienia dla permanentnej formacji katechety w zakresie pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Na ocenę 3 - stwierdza potrzebę permanentnej formacji katechety względem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Na ocenę 4 - stwierdza i uzasadnia potrzebę permanentnej formacji katechety względem osob o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Na ocenę 5 - stwierdza i uzasadnia potrzebę permanentnej formacji katechety pracującymi z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wskazuje możliwości tej formacji.
Literatura
Atwood T., Zespół Aspergera, Poznań 1989.
Autyzm i zespół Aspergera. Porady lekarza rodzinnego, opr. A. Umińska, Toruń brw., s. 8.
Bauer S., Refleksje dotyczące wspomagania w szkole, http://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-nauczycieli-i-terapeutow/refleksje-dotyczace-wspomagania-w-szkole/ [06.11.2015].
Borkowska A., Grotowska B., Codzienność dziecka z zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty, Gdańsk 2012.
Całek G., Dziecko z zespołem Aspergera, http://www.asperger.org.pl/dziecko-z-zespolem-aspergera [06.11.2015].
Chromik-Kovaćs J., Banaszczyk I., Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2017.
Cywińska M., Świat widziany w perspektywie Boga czyli duchowość autystyków, https://opoka.org.pl/biblioteka/I/IZ/mrodzina201411-autystycy.html [22.03.2018].
Debbaudt D., Nastolatki z zespołem Aspergera a kwestie bezpieczeństwa, w: Zespół Aspergera w okresie dojrzewania, red. L. H. Willey, Warszawa 2006, s. 169-204.
Droga przez życie z autyzmem. Poradnik dla nauczycieli – zespół Aspergera, pr. zbiorowa, https://www.dropbox.com/s/prhkdg20mzp5zml/EducatorsAsperger_pol.pdf?dl=0 [06.11.2015], s. 12-13.
Henault I., Seksualność nastolatków z zespołem Aspergera, w: Zespół Aspergera w okresie dojrzewania, red. L. H. Willey, Warszawa 2006, s. 83-113.
Hoopmann K., Wszystkie koty mają zespół Aspergera, Warszawa 2012, s. 53-55.
Howlin R., Zespół Aspergera u nastolatków, w: Zespół Aspergera w okresie dojrzewania, red. L. H. Willey, Warszawa 2006, s. 17-46.
http://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/ [22.03.2018].
https://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/aktualnosci-papieskie/art,2488,papiez-z-uczestnikami-konferencji-o-autyzmie.html [03.04.2018].
Idżkowska-Guz A., Zespół Aspergera- wskazówki dla nauczyciela, http://www.linia-zdrowia.pl/czytelnia/268-zesp%C3%B3%C5%82-aspergera-wskaz%C3%B3wki-dla-nauczycieli.html [23.03.2018].
Komisja Wychowania Katolickiego, Katecheza dla osób ze spektrum autyzmu, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/komisje/kwk/autyzm.html [01.03.2012].
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego, Kraków 2010.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego, Częstochowa 2018.
Kosakowski C., Rogowski C., Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością, Olsztyn 2005.
Maciarz A., Biadasiewicz M., Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera, Kraków 2007, s. 12.
Pilecka-Zouaidia J., Zespół Aspergera – aspekt teoretyczny, „Katecheta” 10(2009), s. 64-68.
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania, Warszawa 2014.
Preismann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć? Jak pomagać? Jak prowadzić terapię?, Sopot 2014, s. 16.
Rayzacher-Majewska A., Asy z klasy - młodzież z zespołem Aspergera na lekcjach religii, w: Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, red. Piotr Ochotny, Mateusz Tutak, Tomasz Wielebski, Warszawa 2018, s. 361-385.
Rayzacher-Majewska A., Nieoceniona wartość osoby. 25 lat wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, w: Znaczenie wspólnoty w życiu rodziców dziecka z niepełnosprawnością, M. Opiela, A. Jasnos, Lublin 2018, s. 131-142.
Rayzacher-Majewska A., Przybysze z innej planety – zespół Aspergera, „Katecheta” 12(2015), s. 74-79.
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001578/O/D20171578.pdf [29.03.2018].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: