Bioetyka Ból i Cierpienie WT-P-FG-B1
1. Lekarze i duchowni.
2. Współczesne spojrzenie na posługę kapelana szpitalnego.
3. Pogarda dla starości.
4. Problemy psychiczne i psychologiczne osób leczonych z powodu choroby nowotworowej.
5. Wsparcie psychologiczne dla pacjenta chorego onkologicznie i jego rodziny.
6. Jak radzić sobie ze stratą najbliższych.
7. Ocena psychologiczno-medyczna przeżycia spoczynku w Duchu Świętym.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_ W08)
EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_U15)
EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 15 godzin
Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin
Praca własna studenta: 30 godzin
Razem 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "zna główne zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujące się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia"
Na ocenę
ndst (2) - nie zna podstawowych zasad z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia
db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do nauk medycznych, psychologicznych i teologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady etyczne różnych aspektów ludzkiego życia i zdrowia
bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia
EK nr 2 określany jako "potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele"
ndst (2) - nie potrafi twórczo podejmować kwestii dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele
db (4) - w dobrym stopniu potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele
bdb (5) - bardzo aktywnie podejmuje kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele
EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról"
ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i podejmować dyskusji na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.
db (4) - w miarę dobrze potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.
bdb (5) - twórczo i aktywnie potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: ustne kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość wybranych lektur i treści wykładu.
Literatura
1. A. Bartoszek, Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.
2. A. Muszala, A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole, Kraków 2007.
3. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.
4. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.
5. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.
6. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.
7. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.
8. Doka K. J., Żałoba jest podróżą. Jak zmagać się ze stratą, Kielce 2017.
9. Domżał T. M., Ból, Warszawa 1980.
10. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.
11. Leczenie bólu po opuszczeniu szpitalnego oddziału ratunkowego w świetle przeprowadzonych badań, E. Zieliński, D. Pater, J. Telak, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.165-180.
12. Lucas R. L., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.
13. Pater D., Christus Medicus – wobec bólu i cierpienia. Posługa kapelana szpitalnego w nowym spektrum, „Warszawskie Studia Pastoralne” 31(2016),s.53-71.
14. O lęku bez strachu, red. P. Żak, Kielce 2017.
15. Pater D., Cierpienie człowieka a tajemnica krzyża Chrystusowego, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 12-27.
16. Pater D., Cierpienie jako dar łaski, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 52-61.
17. Pater D., Cierpienie jako zło, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna- Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s. 190-203.
18. Pater D., Człowiek wobec bólu i cierpienia. Refleksja pastoralna, Warszawa 2012, s. 47.
19. Pater D., Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.
20. Pater D., Jak chrześcijanie konfrontują się z cierpieniem?, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.102-117.
21. Pater D., Modern views on hospital chaplain ministry, Archives of Physiotherapy and Global Researches 2016, 20(3), s. 33-37.
22. Pater D., Sztuka cierpienia-sztuka umierania. Sytuacje graniczne jako szansa „przekroczenia progu nadziei”, „Collectanea Theologica” 85 (2015) nr 2, s.133-150.
23. Pater D., Wartość życia osób w podeszłym wieku w świetle nauczania Jana Pawła II, w: 16. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna-Teologia- Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s. 144-159.
24. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, red. M. Rogiewicz, Kraków 2015
25. Przewlekle chory w domu. Poradnik la rodzin i opiekunów, red. P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Modlińska, Gdańsk 2010.
26. Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, (red.) D. Pater, Warszawa 2011, s.176.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: