Maryja wobec tajemnicy ludzkiej straty - mariologiczne i egzystencjalne ujęcie cierpienia WT-KRS-MTLS
Przedmiot „Maryja wobec tajemnicy ludzkiej straty – mariologiczne i egzystencjalne ujęcie cierpienia” ma na celu ukazanie osoby Maryi jako wzorca przeżywania ludzkiego cierpienia, straty i żałoby. Zajęcia łączą perspektywę biblijną, mariologiczną, duchowo-pastoralną oraz elementy psychologii straty. Omawiane są kluczowe momenty życia Maryi – proroctwo Symeona, ucieczka do Egiptu, zgubienie Jezusa, obecność pod krzyżem – w kontekście współczesnego doświadczenia cierpienia człowieka. Szczególną uwagę poświęca się analizie Siedmiu Boleści Maryi, ich interpretacji w tradycji Kościoła oraz praktykom pobożnościowym (różaniec boleści, nabożeństwo do Matki Bożej Bolesnej). Studenci zapoznają się z tekstami źródłowymi (Biblia, Ojcowie Kościoła, dokumenty Magisterium) oraz ikonografią maryjną (Pietà, Matka Boża Bolesna, motyw Stabat Mater).
W wymiarze praktycznym przedmiot ma inspirować do refleksji nad duszpasterstwem osób dotkniętych stratą i cierpieniem, a także do pogłębienia własnej duchowości maryjnej. Po ukończeniu zajęć student potrafi przedstawić mariologiczne ujęcie cierpienia i zaproponować formy towarzyszenia ludziom w żałobie w oparciu o przykład Maryi.
|
W cyklu 2025/26:
Opis przedmiotu Przedmiot „Maryja wobec tajemnicy ludzkiej straty – mariologiczne i egzystencjalne ujęcie cierpienia” ma na celu pogłębienie wiedzy o Maryi jako wzorze przeżywania ludzkiego cierpienia i straty oraz ukazanie Jej roli w towarzyszeniu człowiekowi dotkniętemu bólem. Zajęcia łączą perspektywę biblijną, mariologiczną i pastoralną z elementami psychologii żałoby. Omawiane są kluczowe momenty życia Maryi (proroctwo Symeona, ucieczka do Egiptu, zgubienie Jezusa, obecność pod krzyżem, Zmartwychwstanie) oraz Siedem Boleści Maryi w świetle duchowości Kościoła i współczesnych modeli przeżywania straty. Przedmiot przybliża także tradycję Kościoła (pisma Ojców, dokumenty papieskie, liturgię, ikonografię Matki Bożej Bolesnej) i praktyki pobożnościowe (różaniec boleści, nabożeństwo do Matki Bożej Bolesnej). W wymiarze praktycznym zajęcia mają inspirować do refleksji nad duszpasterstwem osób dotkniętych stratą i cierpieniem oraz rozwijać kompetencje w zakresie towarzyszenia w żałobie. Po ukończeniu kursu student potrafi przedstawić mariologiczne ujęcie cierpienia, powiązać je z psychologicznym doświadczeniem straty oraz zaproponować formy pomocy duszpasterskiej inspirowane przykładem Maryi. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
W1 – Student zna biblijne podstawy mariologii, w tym teksty odnoszące się do cierpienia Maryi.
W2 – Student rozumie teologiczne i duchowe znaczenie Siedmiu Boleści Maryi w świetle tradycji Kościoła.
W3 – Student zna podstawowe modele psychologiczne przeżywania żałoby i potrafi wskazać ich paralelę w doświadczeniu Maryi.
W4 – Student orientuje się w praktykach pobożnościowych związanych z Matką Bożą Bolesną oraz w ich uzasadnieniu pastoralnym.
Umiejętności (U)
U1 – Student potrafi interpretować teksty biblijne i mariologiczne dotyczące cierpienia w kontekście współczesnym.
U2 – Student potrafi wskazać możliwe formy duszpasterskiego towarzyszenia osobom w żałobie inspirowane postawą Maryi.
U3 – Student umie krytycznie zestawić modele psychologii straty z duchowością chrześcijańską.
U4 – Student potrafi przygotować krótkie opracowanie lub projekt pastoralny dotyczący tematyki wykładu.
Kompetencje społeczne (K)
K1 – Student jest wrażliwy na problem cierpienia i straty w życiu innych, w duchu chrześcijańskiego towarzyszenia.
K2 – Student potrafi współpracować w zespole przy planowaniu działań pastoralnych dla osób w żałobie.
K3 – Student rozwija własną dojrzałość duchową i empatię poprzez refleksję nad postawą Maryi.
K4 – Student wykazuje gotowość do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu mariologii i psychologii straty.
Chcesz, żebym od razu przypisał tym efekt
Kryteria oceniania
Esej oceniany będzie na podstawie następujących kryteriów:
Po pierwsze, uwzględnia się zrozumienie tematu i zgodność pracy z tematyką zajęć – esej powinien odpowiadać na postawione pytanie lub problem oraz wykorzystywać treści wykładów i literatury (do 20 punktów). Po drugie, oceniana jest merytoryczna poprawność, czyli zgodność z nauczaniem Kościoła, poprawna interpretacja biblijna i mariologiczna oraz brak błędów teologicznych (do 20 punktów). Kolejnym kryterium jest poziom analizy i refleksji – umiejętność krytycznego myślenia, własne przemyślenia autora, odniesienia do współczesnego doświadczenia cierpienia i aspektów pastoralnych (do 20 punktów). Wysoko punktowane będzie również wykorzystanie źródeł: poprawne odwołanie do Pisma Świętego, dokumentów Kościoła, literatury przedmiotu oraz prawidłowe sporządzenie bibliografii (do 15 punktów). Następnie oceniana jest struktura i spójność – jasny układ pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), logiczny tok argumentacji i płynne przejścia między wątkami (do 10 punktów). Kolejne kryterium to styl i język – poprawność językowa, właściwe użycie terminologii teologicznej i komunikatywność tekstu (do 10 punktów). Ostatnim elementem jest oryginalność i twórczość, czyli autorski wkład, ciekawe ujęcie tematu, zastosowanie ujęcia interdyscyplinarnego (do 5 punktów).
Ocena końcowa może wyglądać następująco: 91–100 punktów – bardzo dobry (5,0); 81–90 punktów – dobry plus (4,5); 71–80 punktów – dobry (4,0); 61–70 punktów – dostateczny plus (3,5); 51–60 punktów – dostateczny (3,0); poniżej 51 punktów – niedostateczny (2,0).
Literatura
Laurentin R. (1989): Matka Pana. Krótki traktat teologii maryjnej, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa
Nackowski, Andrzej. Matka Boża Bolesna. Połącz swoje cierpienie z cierpieniem Maryi. Kraków: Wydawnictwo eSPe, 2025. ISBN 978-83-8404-002-7.
Scheffczyk L. (2004): Maryja - Matka i towarzyszka Jezusa, Wydawnictwo M, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: