Involvement in apostolic work with excluded people. WT-KRS-F-IA
Temat I - Involvment in apostolic work with excluded people
Poruszono zagadnienie więźniów w pierwszych trzech wiekach. Zwrócono uwagę na zmiany w tej dziedzinie wprowadzone w czasach ces. Konstantyna . Sięgnięto dzieła "Didaskalia", gdzie jest mowa o więźniach. Przedstawiona została w skrócie działalność Trynitarzy w Średniowieczu, którzy zajmowali się wykupywaniem więźniów, szczególnie od Turków. Zasygnalizowano współczesne działania w tej dziedzinie jak: praca kapelanów więziennych, kapelanów wojskowych, praca w zakładach dla niedorozwiniętych i nieuleczalnie chorych, zasygnalizowano działalność ośrodków zwanych "Cenacolo". Zwrócono uwagę na problem osób starszych żyjących w miastach w wielkich domach (blokach), a mimo to znajdujących się w izolacji.
Temat II - Separation and Ecumenical actions
Po Soborze w Chalcedonie (451) odłączyły się od Kościoła Powszechnego Konstantynopol i Rzym) Kościoły w Syrii, Palestynie i w Egipcie. To później ułatwiło pochód islamowi. Największy podział nastąpił w 1054 roku pomiędzy Rzymem a Konstantynopolem. Próbę liczności podjęto na Soborze w Lyonie (1274) oraz we Florencji (1439); Unie podpisano niektórymi wspólnotami w Armenii, Egipcie, Syrii, Chaldei oraz Cypru, a przede wszystkim z Grecja. Ta ostatnia i może najważniejsza nie weszła w życie. W Polsce podpisano unie z kilkoma diecezjami, ale okazała się ona nietrwała. W 1517 wystąpił Luter i mając poparcie licznych książąt oderwał od Kościoła prawie polowe chrześcijan w Niemczech, a potem prawie wszyscy katolicy z krajów północnych przeszli na protestantyzm. W 1596 zawarto Unie Brzeska, ale nie przyniosła ona oczekiwanego skutku. Dalsze podziały następowały później. Ruch ekumeniczny został zapoczątkowany w 1921 roku w Edynburgu, dotyczył on protestantów oraz niektórych Kościołów wschodnich. Podczas Soboru Watykańskiego II (1962-1965) do ruchu ekumenicznego dołączył Kościół katolicki. Wiele od tego czasu zrobiono w celu zmniejszenia wzajemnej niechęci, ale powrót do jedności nie nastąpił. Zwolennikiem ekumenizmu był Jan Paweł II.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Memoryzacja przedlozonego materialu oraz zrozumienie go.
Kryteria oceniania
Nie ma wprost egzaminu, a podstawowe kryteria oceny to:
- obecność na wykładach
- opanowanie materiału (w stopniu dostatecznym, dobrym i bardzo dobrym)
- rozumienie opanowanych zagadnień
- umiejętność ich referowania
- umiejętność sięgania do opracowań (w bibliotekach oraz w Internecie)
- umiejętność odniesienia nauki Klemensa o trzech etapach rozwoju
do naszych czasów.
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk zawodowych
Literatura
Teksty źródłowe (English on internet)
1) Ignatius of Antioch, Letter to Romans
2) Passio of Perpetua and Felicita
3) Tertullian, Ad martyras (martyres)
4) Cyprian, Letter 5
5) Hippolytus of Rome, Traditio apostolica
6) Justin, Apologia
7) Lukian of Samosata, De morte Peregrini
8) Codex Theodosianus
9) Documents of the Council of Chalcedon (451)
10) Documents of the Council of Florence (1439)
11) Documents of Vatican II (1962-1965)
Publications
1) J. Grzywaczewski, Troska o więźniów w pierwszych wiekach,
Vox Patrum 30-31 (1996) 249-258.
2) J. Grzywaczewski, Miedzy Wschodem a Zachodem, w: Meczennicy
Podlasia w świetle współczesnej nauki, red. Z. Stepulak,
Siedlce 1995, s.25-55.
3) J. Grzywaczewski, Debata chrystologiczna miedzy chrześcijaninem
a muzułmaninem według Jana Damasceńskiego, w: Ateneum Kapłańskie
597 (2008) 217-233.
4) J. Grzywaczewski, Sobór Chalcedonski : kontekst historyczny, teologiczny,
skutki, Vox Patrum 58 (2012) 137-180.
5) J. Grzywaczewski, Unia florencka, Warszawa 2023.
6) F. Dvornik, Le schisme de Photius, Paris 1950.
7) J.W. Grodman, Ransoming captives in Croisasder Spain. The Order of
Merced on the Christian-Islamic Frontier, in: The Library of the Iberian
Resources, online.
8) A. Witko, The Order of the Holy Trinity and Captives, Krakow 2009?.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: