Dialog międzyreligijny WT-KRS-AL-DM
Tematyka zajęć
1. Potrzeba dialogu
2. Możliwość dialogu
3. Rozumienie dialogu
4. Cechy dialogu
5. Tematy dialogu
6. Uwarunkowania dialogu – czynniki sprzyjające
7. Przeszkody w dialogu
8. Język dialogu
9. Formy dialogu
10. Cele, owoce i perspektywy dialogu
11. Dekalog dialogu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: yxj7t21
Wiedza
Student:
- ma gruntowną wiedzę teologiczną, opartą na znajomości Pisma Świętego, patrystyki i historii Kościoła;
- zna główne nurty nauczania Kościoła, szczególnie w zakresie wybranej specjalizacji;
- zna metodologię teologii ze szczególnym uwzględnieniem wybranej specjalizacji;
- zna aktualne problemy badawcze w zakresie wybranej specjalizacji teologicznej;
- ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin teologicznych;
- jest świadom globalnych problemów cywilizacyjnych i roli nauki, zwłaszcza teologii, w ich rozwiązywaniu.
Umiejętności
Student:
- posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralno-duchowym;
- potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
- potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość.
Kompetencje społeczne
Student:
- odznacza się szacunkiem dla prawdy i uległością wobec Nauczycielskiego Urzędu Kościoła;
- jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym;
- jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo-badawczych i aktywnie dąży do wzrostu efektywności swoich działań;
- ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w innych dziedzinach wiedzy;
- jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Dola T., Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 2010 t. 5, s. 199-208.
Fic L., Dialog międzyreligijny, „Paedagogia Christiana” 2010 t. 2, s. 51-64.
Kasprzak S., Dialog międzyreligijny w kontekście współczesnego świata i Kościoła, „Nurt SVD” 38(2004) z. 2, s. 149-170.
Sakowicz E., Dialog międzyreligijny, w: Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II. Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006, s. 129-161.
Sakowicz E., Dialog międzyreligijny w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II, „Nurt SVD” 33(1999) z. 4, s. 57-74.
Sakowicz E., Dialog z braćmi o innych przekonaniach religijnych, „Nurt SVD” 33(1999) z. 4, s. 75-83.
Sakowicz E., Współczesny język dialogu międzyreligijnego, „Biuletyn Ekumeniczny” 34(2005) nr 1, s. 59-69.
Sakowicz E., Piwko A., Dialog międzyreligijny, „Ateneum Kapłańskie” 153(2009) z. 3, s. 433-443.
Szymczycha K., Dialog międzyreligijny w dokumentach Sekretariatu ds. Niechrześcijan i Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, „Nurt SVD” 42(2008) z. 1-2, s. 181-212.
Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: