Wychowanie i edukacja w religiach świata WT-FWD-WE
Tematyka zajęć
1. Pojęcie wychowania (aspekt religijny, społeczny, pedagogiczny)
2. Definicja edukacji
3. Określenie religii
4. Wychowanie i edukacja w Biblii
5. Wychowanie i edukacja w judaizmie
6. Wychowanie i edukacja w chrześcijaństwie
7. Wychowanie i edukacja w islamie
8. Wychowanie i edukacja w hinduizmie
9. Wychowanie i edukacja w buddyzmie
10. Wychowanie i edukacja w taoizmie
11. Wychowanie i edukacja w tradycyjnych religiach afrykańskich
12. Wychowanie i edukacja w nowych ruchach religijnych
13. Wychowanie i edukacja w New Age
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: fpc8m8u
Wiedza
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
- zna podstawową terminologię biblijną i teologiczną oraz jej korzenie grecko-łacińskie;
- ma uporządkowana, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metody studiowanej specjalizacji teologicznej;
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;
- ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego w zakresie teologii biblijnej, systematycznej i praktycznej;
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi;
- zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia;
- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
Umiejętności
Student:
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów biblijnych i teologicznych, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do ich właściwej interpretacji;
- posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badań biblijnych i teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową;
- posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień biblijnych, teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny szczególnie w ramach interpretacji Biblii;
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy biblijnej i teologicznej oraz własnego doświadczenia a także umiejętność ich prezentacji w różnych formach i w różnych mediach;
- potrafi nawiązywać współprace z różnymi podmiotami
działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i
charytatywnej;
- potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności
ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej
Kościoła katolickiego.
Kompetencje społeczne
Student:
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Anczyk A., Grzymała-Moszczyńska H. i in., Idea edukacji w wybranych religiach: w chrześcijaństwie, islamie, buddyzmie i konfucjanizmie, „Psychologia Wychowawcza” 2012 nr 1-2, s. 131-145.
Bagrowicz J., Mojżesz – wychowawca narodu, w: Bagrowicz J., Jankowski S. (red.), „Pan Bóg wychowuje ciebie”. Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2006, s. 119-139.
Bagrowicz J., Wychowanie w świetle Biblii, w: Rynio A., Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007, s. 39-60.
Bagrowicz J., Wychowawcza opieka nad dzieckiem w tradycji biblijnej Starego Przymierza, w: Smolińska-Theiss B. (red.), Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, Warszawa 1999, s. 27-40.
Chrostowski W., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia w przedwygnaniowym Izraelu, w: Chrostowski W. (red.), Czynić sprawiedliwość w miłości. Księga pamiątkowa od Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego dla jego Eminencji Józefa Kardynała Glempa w dwudziestą rocznicę posługi prymasowskiej, Warszawa 2001, s. 23-38.
Drygalska M., Wybrane społeczne aspekty funkcjonowania rodziny i małżeństwa w dawnym judaizmie, „Słupskie Prace Pedagogiczne” 2001 nr 1, s. 5-11.
Fic L., Wychowanie w hinduizmie, w: Babicki Z., Stępkowski D. (red.), Pedagogika wobec duchowości – duchowość wobec pedagogiki, Warszawa 2016, s. 27-60.
Grzesiak H., Wychowanie i edukacja dziecka w starożytnym Izraelu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 56(2011) nr 2, s. 157-164.
Janik R., Pedagogiczne aspekty oddziaływania hinduistycznych i buddyjskich systemów filozoficzno-religijnych w okresie globalizacji, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2014 t. 23, s. 119-139.
Jankowski S., Prorocy – wychowawcy Izraela, w: Bagrowicz J., Jankowski S. (red.), „Pan Bóg wychowuje ciebie”. Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005, s. 141-157.
Jankowski S., Wychowanie w Starym Testamencie w świetle terminologii, w: Bagrowicz J., Jankowski S., „Pan Bóg twój, wychowuje ciebie” (Pwt 8, 5). Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005, s. 29-45.
Kaflik H., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia muzułmanów – tradycja i współczesność, Warszawa 2008 (maszynopis – biblioteka UKSW).
Kopytek E., Tradycje i wzorce wychowania w rodzinie żydowskiej, „Państwo i Społeczeństwo” 6(2006) nr 2, s. 23-33.
Kustra J., Szkice do obrazów wychowania w Izraelu według Pisma Świętego Starego Testamentu, „Pedagogika Katolicka” 2008 nr 1, s. 220-232.
Mastalski J., Wychowanie w kulturze chrześcijańskiej, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 482-488.
Pałubicki W., Wychowanie dziecka w rodzinie izraelskiej, w: Moskovich W., Fijałkowska-Janiak I. (red.), Jewish-Polish and Jewish-Russian Contacts, Jeruzalem-Gdańsk 2003.
Płatek D., Wychowanie i edukacja w krajach muzułmańskich, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 364-374.
Poznańska M.W., Pedagogika alternatywna New Age. Propozycje pedagogicznej koncepcji osobowości i wychowania, Toruń 2001.
Sakowicz E., Edukacja religijna w islamie i judaizmie, w: Babicki Z., Stępkowski D. (red.), Pedagogika wobec duchowości – duchowość wobec pedagogiki, Warszawa 2016, s. 15-26.
Sakowicz E., Wychowanie do niezadawania przemocy według religii świata, w: Sakowicz T. (red.), Rodzina i szkoła wobec przemocy, Kielce 2004, s. 559-565.
Sakowicz E., Wychowanie i kształcenie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela, „Paedagogia Christiana” 2011 nr 1, s. 25-47.
Sakowicz E., Wychowanie w kulturach i religiach świata, w: Śmiechowska-Petrovskij E. (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Warszawa 2016, s. 67-99.
Sakowicz E., Wychowanie w religiach świata, w: Rogowski C. (red.), Leksykon pedagogiki religijnej, Warszawa 2007, s. 876-891.
Skiba M., Wychowanie w rodzinie żydowskiej, Warszawa 2012 (maszynopis – biblioteka UKSW).
Szamocki G., Biblijny model wychowania w rodzinie, „Universitas Gedanensis” 2002 nr 1, s. 21-27.
Tomaszewski T., Nauczanie i wychowanie w Biblii, „Rocznik Skrzatuski” 2015 t. 3, s. 13-21.
Wielobób M.J., System wychowawczy jogi klasycznej, w: Melosik Z., Śliwerski B. (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku, Poznań – Kraków 2010, s. 259-263.
Wronka S., Wychowanie w Biblii, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 68(2015) nr 4, s. 313-332.
Wrzesińska A., Wychowanie tradycyjne w kulturach afrykańskich, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 474-482.
Zielińska A., Wartości wychowawcze w systemach filozoficzno-religijnych Tybetu, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2011 t. 20, s. 99-111.
Zieliński P., Ideały wychowania taoistycznego w kontekście założeń i kierunków pedagogiki zachodniej, „Kultura i Edukacja” 2015 nr 3, s. 110-131.
Zieliński P., Wychowanie i systemy edukacyjne w kulturach Dalekiego Wschodu, w: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008, s. 374-392.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: