Współpraca środowisk katechetycznych WT-FWD-WŚK
1. Środowiska katechetyczne i ich współpraca w świetle założeń programowych katechezy
2. Współpraca środowisk na rzecz nauczania religii
3. Współpraca środowisk na rzecz wychowania religijnego
4. Współpraca środowisk na rzecz wtajemniczenia chrześcijańskiego
5. Przygotowanie do sakramentów a współpraca środowisk
6. Rekolekcje szkolne jako szansa współpracy środowisk
7. Współpraca środowisk na rzecz katechezy osób z niepełnosprawnością
8. Podsumowanie zajęć
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć:
EU1 - TD_W05 - zna metodologię teologii ze szczególnym uwzględnieniem
wybranej specjalizacji;
EU2 - TD_W10 - zna zasady dydaktyki w zakresie uprawianej przez siebie dyscypliny teologicznej;
EU3 - TD_U03 - potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane;
EU4 - TD_K06 - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania zadań społecznych, szczególnie związanych z uprawianiem nauki (np. praca nauczyciela, wykładowcy).
2 ECTS:
15 godz - udział w zajęciach
15 godz. - lektura własna
15 godz. - autorskie opracowanie konspektu
15 godz. - przygotowanie do testu końcowego
Kryteria oceniania
W zakresie EU1 na ocenę:
2 - nie wykazuje jakiejkolwiek znajomości metodologii teologii;
3 - wykazuje podstawową znajomość metodologii teologii
4 - wykazuje dobrą znajość metodologii teologii
5 - wykazuje dobrąz znajomość metodologii teologii z uwzględnieniem specjalności katechetycznej lub pastoralnej.
W zakresie EU2 na ocenę:
2 - nie wykazuje znajomości jakichkolwiek zasad dydaktycznych;
3 - wykazuje znajomość zasad dydaktyki;
4 - wykazuje znajomość zasad dydaktyki w zakresie katechetyki i teologii pastoralnej;
5 - wykazuje znajomość zasad dydaktyki katechetycznej w odniesieniu do konkretnych sytuacji.
W zakresie EU3na ocenę:
2 - nie podaje jakiejkolwiek propozycji praktycznych działań wspierających współpracę środowisk katechetycznych;
3 - proponuje praktyczne rozwiązania wspierające współpracę środowisk katechetycznych poznane na zajęciach;
4 - proponuje własne rozwiązania w zakresie współpracy środowisk katechetycznych poprzedzone szerszym rozeznaniem potrzeb tych środowisk;
5 - twórczo planuje rozwiązania służące współpracy środowisk katechetycznych uwzględniając wyniki uprzedniej diagnozy środowisk.
Stosuje się ocenianie bieżące - udział w zajęciach jest obowiązkowy, a ocenie podlega przygotowanie do zajęć i zaangażowanie w ich przebieg.
Praca w trakcie semestru - autorskie opracowanie konspektu spotkania z rodzicami dzieci przez I Komunią świętą lub młodzieży przed bierzmowaniem;
Test pisemny kończący zajęcia.
Literatura
Kantowski K. (red.), Katecheza w parafii. Poszukiwanie tożsamości, Warszawa 2004.
Kulpaczyński S. (red.), Miejsca katechezy. Rodzina, parafia, szkoła, Lublin 2005.
Rayzacher-Majewska A., Bednarczyk P., Nauczanie religii w szkole w latach 1990-2015 wobec zadań katechezy, Warszawa 2016.
Stala J. (red.), Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce 2004.
Tomasik P. (red.), Rodzina, szkoła, Kościół. Korelacja i dialog, Warszawa 2003.
Wokół katechezy posoborowej, pr. zbior., Opole 2004.
Zając M. (red.), Katecheza w parafii, Lublin 2016.
Zając M. (red.), XXV lat nauczania religii w polskiej szkole. Między nadzieją a rzeczywistością, Lublin 2015.
Ponadto:
- dokumenty katechetyczne
- czasopisma „Studia Katechetyczne” oraz „Katecheza. Rodzina, parafia i szkoła”
- lektura wskazywana na bieżąco lub zamieszczana w plikach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: