Egzegeza a teologia w interpretacji Ewangelii WT-FWD-ETIE
1. Wprowadzenie metodologiczne w problematykę relacji pomiędzy egzegezą i teologią Nowego Testamentu.
2. Lektura Ewangelii Dzieciństwa Jezusa wg św. Mateusza.
3. Lektura antropologiczno-kulturowa Jezusowego Kazania na Górze (Mt 5 - 7).
4. Lektura antropologiczno-kulturowa Ośmiu błogosławieństw (Mt 5,1-12).
5. Interpretacja antropologiczno-kulturowa tzw. kuszenia Jezusa (Mt 4,1-11)
6. Postać Umiłowanego Ucznia w Ewangelii wg św. Jana.
7. Egzegeza i teologia J 15.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 Po zakończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie egzegezy i teologii Ewangelii kanonicznych (TD-W02).
EK 2 W zakresie umiejętności student analizuje i poddaje krytyce hipotezy różnych autorów oraz potrafi zastosować do analizy badanych tekstów poznane na zajęciach techniki literackie (TD-U06).
EK 3 W zakresie kompetencji społecznych student jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do lektury tekstów biblijnych (TD-K03).
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 15 godzin.
Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 30 godzin.
Razem: 45 godzin = 1,5 ECTS.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie na dwóch etapach: 1) esej napisany na wskazany przez prowadzącego temat związany z interpretacją utworów będących przedmiotem wykładu; 2) ustny egzamin podczas sesji. Ocena końcowa będzie średnią obydwu etapów.
Literatura
Literatura podstawowa:
The Greek New Testament, ed. K. Aland, M. Black, C.M. Martini, B.M. Metzger, 4th revised edition 1993.
B.M. Metzger, A Textual Commentary on the Greek New Testament. A Companion Volume to the United Bible Societies' Greek New Testament, Stuttgart-New York 1994.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), opr. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 5, Poznań 2000 (oraz inne współczesne polskie przekłady).
R. Rubinkiewicz (tł. i oprac.), Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, RSB 4: Warszawa 1999.
Papieska Komisja Biblijna, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, tłum. R. Rubinkiewicz, Kielce 2002.
J. Kręcidło, Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologicznokulturowej, Lingua sacra. Monografie 1, Verbinum, Warszawa 2013.
J. Kręcidło, Nowe życie uczniów Jezusa. J 21 jako owoc eklezjologicznej relektury J 1 - 20 we wspólnocie Umiłowanego Ucznia, RSB 33, Vocatio, Warszawa 2009.
S. Mędala, Ewangelia wg świętego Jana, NKBNT, t. IV, cz. 1-2, Częstochowa 2008.
Literatura uzupełniająca:
B.J. Malina, R.L. Rohrbaugh, Social-Science Commentary on the Synoptic Gospels, Minneapolis 2003.
J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CTh 3(2008) 45-58.
J. Kręcidło, Dlaczego Jezus jest godzien najwyższej czci? Strategie perswazyjne Ewangelistów Mateusza i Łukasza w perspektywie kultury honoru i wstydu, CTh 2(2010) 5-20.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: