Duszpasterstwo młodzieży WT-FWD-DUM
1. Definicja, istota i podział duszpasterstwa.
2. Definicja i rozwój młodzieży.
3. Podstawy biblijno-teologiczne duszpasterstwa młodzieżowego.
4. Religijność polskiej młodzieży w świetle badań społecznych.
5. Polskie konteksty uwarunkowań duszpasterstwa młodzieżowego
6. Historia duszpasterstwa młodzieżowego w Polsce.
7. Młodzi święci.
8. Funkcja wychowawcza duszpasterstwa młodzieży
9. Indywidualne formy duszpasterstwa młodzieżowego.
10. Wspólnotowe formy duszpasterstwa młodzieżowego.
11. Media w duszpasterstwie młodzieżowym.
12. Katecheza i rekolekcje parafialne dla młodzieży.
13. Duszpasterstwo młodzieży niedostosowanej społecznie.
14. Duszpasterstwo młodzieżowe w Polsce w perspektywie nowej ewangelizacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Po ukończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy:
• definiuje istotę i podział duszpasterstwa oraz jego podstawy teologiczne;
• wymienia najważniejsze wątki dokumentów Magisterium dotyczące duszpasterstwa młodzieżowego;
• prezentuje najważniejsze metody i formy duszpasterstwa młodzieżowego;
• tłumaczy interdyscyplinarnie kwestię dorastania młodzieży do dojrzałości;
• wskazuje, na podstawie wyników badań socjologicznych, główne tendencje dotyczące postaw społecznoreligijnych polskiej młodzieży;
w zakresie umiejętności:
• analizuje wypowiedzi Magisterium dotyczące duszpasterstwa młodzieżowego i konfrontuje je z wynikami badań socjologicznych dotyczących polskich uwarunkowań działalności pastoralnej oraz sytuacji społeczno-religijnej młodzieży;
• konstruuje, w oparciu o posiadaną wiedzę pastoralnoteologiczną, modele działalności duszpasterstwa młodzieżowego odpowiadające wyzwaniom czasów współczesnych;
• dobiera metody i formy pracy duszpasterskiej adekwatne do wyzwań współczesności;
• weryfikuje stosowane do tej pory metody i formy pracy duszpasterstwa młodzieżowego;
• przewiduje skutki podejmowanych działań duszpasterskich wobec i z młodzieżą;
w zakresie kompetencji:
• wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych metod i form pracy w duszpasterstwie młodzieżowym;
• zachowuje otwartość na pracę w zespole;
• postrzega relacje pomiędzy stosowanymi metodami i formami pracy duszpasterskiej a sytuacją społeczno-religijną młodzieży;
• zdolny do elastycznego modelowania podejmowanych działań duszpasterskich;
• chętnie podejmuje się wyzwań duszpasterskich związanych z odczytywaniem i interpretowaniem znaków czasu;
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecności w prowadzonych zajęciach oraz praca zaliczeniowa na zadany temat związany z treścią wykładu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Jan Paweł II, List apostolski do młodych całego świata z okazji Światowego Roku Młodzieży, Watykan 1985.
Orędzia papieskie na Światowe Dni Młodzieży, Watykan 1985-2015.
Konferencja Episkopatu Polski, Młodość z Chrystusem. Biskupi polscy do młodzieży, Warszawa 2008.
Bieleń R., Kościół katolicki we współczesnej Polsce w służbie młodzieży. Podstawowe kierunki i zadania, formy i metody duszpasterstwa młodzieży, Seminare 2004 nr 20, s. 313-330.
Kalinowski M., Duszpasterstwo młodzieży, w: R. Kamiński, B. Drożdż (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998, s. 21-38.
Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007.
Tomasik H., (red.), Z młodzieżą do Chrystusa, Siedlce 2007.
Warszawskie Studia Pastoralne 2014 nr 2 (cały numer poświęcony duszpasterstwu młodzieżowemu).
Literatura uzupełniająca:
Kurosz J., Szkolne nauczanie religii w spotkaniu z duszpasterstwem dzieci i młodzieży. Wyzwania i szanse, Poznań 2008.
Pawlina K., Organizacja duszpasterstwa młodzieży w Polsce po II wojnie światowej, Roczniki Teologiczne t. 38-39:1991-1992, z. 6, s. 133-146.
Plech J., Ewangelizacja i nowa ewangelizacja młodzieży polskiej jako nowe wyzwanie dla Kościoła w Polsce, w: B. Biela (red. ), Nowa ewangelizacja wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, Katowice 2011, s. 315-337.
Półtorak K., Rola parafii w duszpasterstwie młodzieży. Kierunki odnowy w warunkach przemian, Teologia praktyczna 5:2004, s. 39-58
Przybyłowski J., Funkcja wychowawcza w teorii i praktyce eklezjalnej, Warszawa 2010.
Przybyłowski J., Znaczenie nowej ewangelizacji dla duszpasterstwa młodzieży. Studium pastoralne, Lublin 2001.
Szymkowiak R., Siedem ważnych kroków w pracy z młodzieżą trudną, Warszawskie Studia Pastoralne 2008 nr 7 s. 114-122.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: