Wstęp do teologii WT-FW-WT1
Treści merytoryczne:
1. Kształtowanie się pojęcia teologii w historii, współczesne definicje teologii i różnorodność jej uprawiania.
2. Schemat miejsc teologicznych.
3. Niezobiektywizowane źródła teologii.
4. Przedmiot teologii.
5. Cele teologii.
6. Struktura podziału teologii właściwej.
7. Metoda teologiczna i metody w teologii
8. Powołanie teologa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie.
Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii.
Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii.
W zakresie wiedzy
EK 1 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii
W zakresie umiejętności
EK 2 - posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
W zakresie kompetencji społecznych
EK3 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Kryteria oceniania
Metody oceny: Przygotowanie pracy zaliczeniowej na jeden z wybranych tematów. Pod uwagę przy ocenie jest brana również obecność na wykładach i czynny w nich udział (zaangażowanie w dyskusję)
EK 1
Dst (3): student zna tylko niektóre z podstawowych pojęć teologicznych;
Db (4); student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologiczną, ale nie wyraża jej w sposób precyzyjny
BDB (5): student precyzyjnie prezentuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii.
EK 2
Dst (3): pobieżna umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii
Db (4): student potrafi interpretować podstawowe źródła teologiczne, ale nie w sposób pełny
Bdb (5): student w sposób pełny i pogłębiony interpretuje podstawowe źródła teologiczne.
EK 3
Dst (3): ogólnie i nieprecyzyjne podejście do złożoności rzeczywistości
Db (4): student ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale odczuwa w pełni potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do napotkanych problemów
Bdb (5): student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie w sposób pogłębiony potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Literatura
Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Tabaczyński W., Wprowadzenie do teologii katolickiej w zarysie, Warszawa 1994.
Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.
Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981.
Beinert W., Teologiczna teoria poznania, Kraków 1998.
Kijas Z., Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005.
Majewski J, Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, w: Dogmatyka, t. 1, red. tenże, Adamiak E., Czaja A., Warszawa 2005, s. 13-234.
Morales J., Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: