Teologia pastoralna WT-FW-TP
- http://xjnqbql (w cyklu 2022/23_Z)
- http://xjnqbql (w cyklu 2024/25_Z)
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy:
W1 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty teologii pastoralnej, jej różnorodnych ujęć w okresie posoborowym; związanej z jej charakterem interdyscyplinarnym specyfiki; metody; komplementarności z podejmowanymi na poziomie diecezjalnym i parafialnym w ramach duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego działaniami; charakteryzuje istotę apostolstwa świeckich w działalności zbawczej Kościoła, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni małżeńsko-rodzinnej, społecznej, gospodarczej i kulturowej (TMA_W07);
W2 - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej Kościoła realizowanej w ramach jego funkcji podstawowych i uzupełniających (TMA_W08)
w zakresie umiejętności:
U1 - posiada dogłębną umiejętność wyszukiwania, analizowania i wykorzystywania dokumentów Magisterium, do budowania odpowiadającym na ukazanych w świetle badań empirycznych znaków czasu, różnorodnych modeli pastoralnych; umie też wykorzystywać do tworzenia tych modeli osiągnięcia nauk pozateologicznych (TMA_U01);
U2 - prawidłowo interpretuje i wyjaśnia uwarunkowania społeczne pracy ewangelizacyjnej Kościoła wskazując na konieczność ich uwzględniania przy budowaniu modeli pastoralnych (TMA_U12);
w zakresie kompetencji społecznych:
KS1 - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za realizację apostolskiej misji Kościoła, będąc kreatywny w poszukiwaniu nowych form jego działalności ewangelizacyjnej (TMA_K07)
Kryteria oceniania
WT-FW-TP_W07:
ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu teologii pastoralnej, duszpasterstwa i ewangelizacji oraz głównego przesłania dokumentów Magisterium dotyczących tej tematyki
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu teologii pastoralnej, duszpasterstwa i ewangelizacji oraz główne idee dokumentów Magisterium odnośnie wspomnianych zagadnień
db (4) - poprawnie wyjaśnia istotę teologii pastoralnej i ewangelizacji, oraz ukazuje przestrzenie apostolskiego zaangażowania świeckich, odnosząc się do nauczania Magisterium
bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą z zakresu specyfiki teologii pastoralnej, istoty i podziału duszpasterstwa oraz przestrzeni ewangelizacyjnych, twórczo interpretując nauczanie Magisterium odnośnie współpracy świeckich i duchownych
WT-FW-TP_W08:
ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalności duszpasterskiej Kościoła oraz głównych przejawów jego funkcji podstawowych i uzupełniających
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi przedstawić główne zasady działalności duszpasterskiej Kościoła oraz podstawowe przejawy funkcji podstawowych i uzupełniających
db (4) - poprawnie przedstawia, nawiązując do wskazań nauczania Magsiterium, podstawowe przejawy funkcji podstawowych i uzupełniających Kościoła oraz jego główne zasady działalności duszpasterskiej
bdb (5) - wykazuje się bardzo wysokim stopniem znajomości Magisterium Kościoła odnośnie przejawów jego funkcji podstawowych i uzupełniających Kościoła, ich wzajemnej realizacji i potrafi je harmonijne łączyć z głównymi zasadami działalności duszpasterskiej
WT-FW-TP_U01:
ndst (2) - nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterskich Kościoła ujętych w prostym modelu pastoralnym
dst (3) - tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich Kościoła w oparciu o podane kryteria
db (4) - przygotowuje w miarę pełną propozycję działań duszpasterskich ujętą w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych
bdb (5) - przygotowuje kreatywną propozycję działań duszpasterskich ujętą w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającą także prognozę zachodzących zmian
WT-FW-TP_U12:
ndst (2) - nie potrafi dokonywać samodzielnej obserwacji oraz krytycznej interpretacji procesów społecznych wpływających na uwarunkowania pracy duszpasterskiej
dst (3) - w ograniczonym stopniu dokonuje analizy uwarunkowań pracy duszpasterskiej
db (4) - w dosyć dobrym stopniu potrafi zanalizować uwarunkowania pracy ewangelizacyjnej Kościoła, uwzględniając owoce swojej refleksji w budowanych modelach pastoralnych
bdb (5) - przeprowadza samodzielną analizę wielorakich uwarunkowań pracy ewangelizacyjnej Kościoła, wskazując na ich przyczyny i prognozując dalszy rozwój, odnosząc swoje obserwacje do tworzonych modeli pastoralnych
WT-FW-TP_K07:
ndst (2) - nie potrafi podejmować osobistej odpowiedzialności za realizację apostolskiej misji Kościoła
dst (3) - w ograniczonym stopniu podejmuje osobistą odpowiedzialność za realizację misji apostolskiej Kościoła
db (4) - w dobrym stopniu podejmuje osobistą odpowiedzialność za realizację misji apostolskiej Kościoła, wykazując się pewną kreatywnością działań
bdb (5) - z wielkim zaangażowaniem podejmuje odpowiedzialność za realizację misji apostolskiej Kościoła, angażując do swoich działań innych ludzi i proponując nowe metody i formy pracy duszpasterskiej
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz odpowiedź ustna obejmująca znajomość lektur i treści wykładu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium".
II Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes".
Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie "Christifideles laici", Watykan 1988.
Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie "Evangelii gaudium", Watykan 2003.
Kamiński R., Przygoda W, Fiałkowski M. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006 (wybrane hasła).
Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna fundamentalna, t. 1, Lublin 2000.
Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2002.
Kurosz J., Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń, część pierwsza, teologia pastoralna fundamentalna, Poznań 2009.
Kurosz J., Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń, część druga, teologia pastoralna szczegółowa - wybrane zagadnienia. Teologia laikatu i apostolstwa, Poznań 2012.
Przyczyna W. (red.), Metodologia teologii praktycznej, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca:
Biela B., Parafia miejscem urzeczywistniania się komunii Kościoła, Katowice 2006.
Blachnicki F., Rekolekcje ewangelizacyjne. Podręcznik, Lublin 2013.
Bourgeios D., Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001.
Dyk S., Nowa ewangelizacja. Konkretne wezwanie, Gubin 2015.
Fiałkowski M. (red.), Duszpasterstwo w Polsce. 50 lat inspiracji Soboru Watykańskiego II, Lublin 2015.
Hajduk R., Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych, Kraków 2009.
Kamiński R., Drożdż H. (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998.
Kamiński R., Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.
Kowalski Z., Kerygma. Podręcznik ewangelizatora, Marki 2015.
Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo w świetle nauczania papieża Franciszka, Lublin 2015.
Mierzwiński B., Teologia pastoralna czy teologia praktyczna. Spór o nazwę czy o koncepcję?, "Ateneum Kapłańskie" 2005 nr 576, s. 224-233.
Mikołajec J., Posługa teologów świeckich w Kościele w Polsce, Opole 2000.
Śmigiel W., Uczestnictwo wiernych świeckich w budowaniu Kościoła-wspólnoty, Lublin 2010.
White M., Corcoran T., Odbudowana. Historia katolickiej parafii czyli jak przebudzić wiernych, dotrzeć do zagubionych i nadać Kościołowi znaczenie, Gubin 2013.
Wielebski T., Parafialne Rady Duszpasterskie w Polsce w służbie budowania communio Kościoła, "Ateneum Kapłańskie" 2015 nr 639, s. 262-284.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: