Teologia moralna życia osobistego WT-FW-TMZO
Zakres tematów:
1. Podstawowe pojęcia teologii moralnej
2. Prawo moralne i sumienie
3. Dobro moralne a grzech
4. Cnoty kardynalne - roztropność, umiarkowanie
5. Cnoty kardynalne - sprawiedliwość, męstwo
6. Cnoty teologalne - wiara
7. Cnoty teologalne - nadzieja
8. Cnoty teologalne – miłość
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy:
EK_1 - Student zna problematykę teologii moralnej życia osobistego
Z zakresu umiejętności:
EK_2 - Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska moralne dotyczące życia osobistego
Kompetencje społeczne:
EK-3 - Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne i moralne – związane z życiem indywidualnym
Opis ECTS
Uczestnictwo w wykładach - 15 godz.
Przygotowanie do zajęć i praca śródsemestralna - 30 godz.
Przygotowanie się do egzaminu końcowego- 30 godz.
Razem: 75 godz. = 3 ECST
Kryteria oceniania
egzamin końcowy
praca śródsemestralna: Ocena końcowa będzie ndst jeśli student nie odda pracy śródsemestralnej
aktywna obecność na zajęciach poprzez dyskusję
EK 1 (w zakresie wiedzy) określany jako znajomość problemów moralnych życia osobistego
Ndst (2): student nie zna elementarnych pojęć z zakresu teologii moralnej życia osobistego;
Dst (3): student zna podstawowe pojęcia i kwestie z zakresu teologii moralnej życia osobistego;
Db (4): student ma uporządkowaną wiedzę na temat teologii moralnej życia osobistego;
Bdb (5): student dogłębnie rozumie i wyjaśnia problematykę teologii moralnej życia osobistego.
EK 2 (w zakresie umiejętności) określany jako umiejętności z zakresu teologii moralnej życia osobistego:
Ndst (2): nie umie wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu teologii moralnej życia osobistego;
Dst (3): umie wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu teologii moralnej życia osobistego oraz konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła
Db (4): student interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze teologii moralnej życia osobistego; potrafi w sposób precyzyjny i logiczny wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu teologii moralnej życia osobistego
Bdb (5): student wnikliwie analizuje teksty biblijne oraz dokumenty Kościoła z zakresu teologii moralnej życia osobistego;
EK 3 (w zakresie kompetencji) określany jako wykorzystanie wiedzy z zakresu posoborowej refleksji nad rozumieniem teologii moralnej życia osobistego i jego znaczeniem dla moralnego życia chrześcijańskiego;
Ndst (2): student nie jest zdolny zastosować zdobytą wiedzę z zakresu teologii moralnej życia osobistego;
Dst (3): student docenia znaczenie teologii moralnej życia osobistego oraz potrafi rozwiązać podstawowe dylematy etyczne zgodnie z nauczaniem Kościoła;
Db (4): potrafi dzielić się zdobytą wiedzą z zakresu teologii moralnej życia osobistego i potrafi ją wykorzystać w praktyce
Bdb (5): student jest zdolny do dzielenia się bogactwem zdobytej wiedzy i potrafi ją zastosować w życiu codziennym.
Literatura
Literatura podstawowa
• Katechizm Kościoła Katolickiego, p. 1699-2557
• Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.
• Benedykt XVI, Spe salvi,
Literatura pomocnicza
J. Pieper, O miłości, nadziei i wierze, Poznań: W drodze 2000.
Teologia i Moralność, tom 6, 2009
C. J. Wichrowicz, Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym, Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: