Teologia moralna życia osobistego WT-FW-TMZ
1. Chrzest jako zobowiązujące źródło chrześcijańskiego powołania.
2. Wiara jako zjednoczenie z Bogiem i życiowa postawa chrześcijanina.
3. Sakrament bierzmowania - wymiar moralny.
4. Boska cnota nadziei - ukierunkowanie na zbawienie.
5. Sakrament Eucharystii.
6. Miłość - cnota i chrześcijańska postawa.
7. Pojednanie i pokuta - Boży dar pojednania.
8. Sakrament pojednania i pokuty.
9.Wezwanie do pokuty
10.praktyka stałego przezwyciężania grzechu.
11.Cnota religijności - kult należny Bogu.
12. Formy kultu religijnego.
13. Modlitwa jako akt kultu religijnego.
14. Niezwyczajne formy kultu religijnego.
15. Braki i wypaczenia w zakresie czci należnej Bogu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK-1: posiada pogłębioną wiedzę w zakresie teologii moralnej życia osobistego (K_WO6).
W zakresie umiejętności:
EK 2: posiada umiejętność argumentowania i prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych i formowanie wniosków.
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym.
Kryteria oceniania
EK nr 1: zna pojęcia w zakresie teologii moralnej.
Na ocenę:
Ndst(2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu teologii moralnej;
Dst(3): zna kluczowe pojęcia z zakresu teologii moralnej życia osobistego.
Db(4): poprawnie definiuje większość pojęć i stosuje je w ocenie postępowania;
Bdb(5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu teologii moralnej życia osobistego i wyprowadza z nich poprawne wnioski życiowe.
EK nr 2: potrafi przygotować racjonalną propozycję doboru norm moralnych do sytuacji życiowych.
Na ocenę:
Ndst(2): nie potrafi przygotować norm do sytuacji życiowych;
Dst(3): jest w stanie przygotować podstawową propozycję norm moralnych do konkretnych sytuacji życiowych;
Db(4): przygotowuje pełną propozycję norm i interpretacji postaw życiowych;
Bdb(5): propozycja zasad i oceny wyróżnia się racjonalnością i praktyką zastosowania.
EK nr 3: dostrzega wpływ zasad moralnych na ocenę ludzkiego postępowania.
Na ocenę:
Ndst(2): nie odczuwa potrzeby teologicznej oceny czynów;
dst(3): analizuje postępowanie jedynie pobieżnie;
Db(4): w normach moralnych upatruje zasadność swej egzystencji;
Bdb(5): posiada dojrzały stopień korzystania z wiedzy teologicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Jan Paweł II, Adhortacja "Reconciliatio et paenitentia";
- Jan Paweł II, List Apostolski "Dies Domini";
- S. Olejnik, Teologia moralna życia osobistego, Warszawa 1999;
- A. Drożdż, Wiara-nadzieja-miłość, Tarnów 1994;
- A. Kokoszka, Zobowiązujące znaki łaski. Sakramentologia moralna, cz. 1, Tarnów 1995;
Literatura uzupełniająca:
- S. Huet, Cnota religijności, Wraszawa 1954;
- A. Drożdż, Sakrament pojednania z Bogiem i Kościołem, Tarnów 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: