Seminarium - teologia dogmatyczna WT-FW-SeTDG
Studenci III roku zapoznają się z celami i wymogami naukowymi pisania pracy magisterskiej z teologii, jak również z podstawowymi założeniami naukowymi tematu pracy magisterskiej i jej specyfiką. Na zajęciach seminaryjnych studenci poznają tematy prac obronionych, z po zapoznaniu się z ich treścią przedstawiają na wspólnym spotkaniu własną próbę recenzji przeczytanej pracy, co wydatnie pomaga im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań.
Studenci IV roku redagują i składają promotorowi na piśmie krótką prezentację wybranego tematu pracy, który w połowie roku jest zatwierdzany przez Radę Wydziału. Kolejnym etapem są zajęcia poświęcone opracowaniu planu pracy, tj. jej podziału na rozdziały i paragrafy. Opiekun naukowy podaje studentom zasady ogólne prowadzące do sformułowania poprawnego planu rozdziałów pracy. Studenci piszą następnie roboczą wersję Wstępu, którą publicznie prezentują, celem naniesienia poprawek, a także sporządzają Bibliografię, według przyjętego podziału na źródła, literaturę przedmiotu, lub opracowania oraz literaturę pomocniczą. Zapoznają się również z zasadami stosowania odnośników i języka naukowego. Czynią to pisząc pierwszy rozdział pracy, który przed zaliczeniem roku powinien być zaakceptowany przez promotora.
Studenci V i VI roku sukcesywnie prezentują kolejne rozdziały i paragrafy pracy, przy czym promotor udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje błędy i niedociągnięcia. Seminaria naukowe, aż do momentu finalizacji pracy (dotyczy studentów roku VI) i wyznaczenia terminu jej obrony - na ostatnim roku studiów - mają w zasadzie charakter spotkań indywidualnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przygotowanie studenta do wykonania (badań) i napisania pracy magisterskiej. Równoznaczne jest to z przygotowaniem do naukowego i kreatywnego rozwiązywania problemów: łącznie z dostrzeganiem i werbalizowaniem problemów naukowych, formułowaniem hipotez badawczych, umiejętnością logicznego i sprawnego doboru materiału i metod, doboru piśmiennictwa naukowego, stosowania statystyki, logicznego prezentowania wyników badań i efektownego przeprowadzenia dyskusji.
Student zdobywa konieczna wiedzę do podjęcia pracy naukowej. Poznaje metody pracy naukowej na poziomie magisterium; rozpoznaje i dokonuje kwalifikacji materiału na podstawie określonych metod badawczych na gruncie teologii; posiada wiedzę dotyczącą formalnej i metodologicznej struktury pracy naukowej; objaśnia i podsumowuje gromadzony materiał zarówno w podjętym przez niego zagadnieniu, jak również w zagadnieniach zaproponowanych do pracy w ramach seminarium naukowego.
Student wykorzystuje zdobytą wiedzę. Na jej podstawie analizuje zebrany materiał badawczy; sporządza właściwy plan pracy naukowej; konstruuje systemy opracowania materiału; weryfikuje własne badania a także uczestniczy w weryfikacji pracy innych studentów; ustala
kryteria i właściwości wobec przygotowywanych prac i opracowań.
W grę wchodzi ponadto udoskonalenie umiejętności dyskusji naukowych prowadzonych w formie ustnej i pisemnej, z umiejętnością prezentowania wyników badań (referat, artykuł, publikacja naukowa).
Nakład pracy studenta:
16 godz. - aktywny udział w seminarium
5 godz. - konsultacje
40 godz. - praca badawcza własna
39 godz. - pisanie pracy magisterskiej
100 godz. - razem
4 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenia semestrów na podstawie realizacji kolejnych etapów pracy.
Na roku VI zalicza się seminarium i zajęcia związane z pisaniem pracy po oddaniu jej oprawionego egzemplarza do obrony.
Literatura
M. Święcicki, Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską? Warszawa 1971
K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: