Seminarium - teologia moralna WT-FW-SeM
Treści merytoryczne:
1.Wprowadzenie - zarys treści.
2. Seminarium naukowe jako zdobywanie wiedzy.
3. Nauki humanistyczne - system badań.
4.teologia jako nauka.
5. Metody badań teologicznych.
6.Teologia moralna jako dziedzina nauki.
7. Praca magisterska - zakres badań.
8. Praca doktorska jako efekt badań.
9. Wybór problemu badawczego - magisterium i doktoratu.
10. Określenie tematu pracy - zasady i metody.
11.Dobór literatury - źródłowej i pomocniczej.
12. Układ planu pracy - wymogi metodologiczne.
13. Metodologia pisania pracy.
14. Metodologiczne zasady korzystania z literatury i innych źródeł.
15. Układ treści pracy i jej strona formalna.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Rozpoznaje i charakteryzuje współczesne zjawiska moralności i
potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze.
W zakresie umiejętności:
EK 2- Umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu z zakresu podejmowanych badań; organizuje własny warsztat badawczy w ramach odpowiedniej metodologii.
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3- Zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych naukowców w zakresie moralności.
Kryteria oceniania
EK nr 1: zna pojęcia w zakresie teologii moralnej;
Na ocenę:
Ndst(2) nie zna podstawowych pojęć z zakresu teologii moralnej.
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu teologii moralnej.
Db(4) poprawnie definiuje większość pojęć i stosuje w ocenie postępowania.
Bdb(5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu teologii moralnej i wyprowadza z nich poprawne życiowe wnioski.
EK nr 2: potrafi przygotować racjonalną i spójną propozycję doboru norm do sytuacji życiowych.
Na ocenę:
Ndst(2): nie potrafi przygotować doboru norm do sytuacji życiowych;
Dst(3): jest w stanie przygotować podstawową propozycję wymagań moralnych do konkretnych sytuacji;
Db(4): przygotowuje pełną propozycję norm i interpretacji postaw życiowych;
Bdb(5): przygotowana propozycja zasad i oceny wyróżnia się racjonalnością i praktycznym zastosowaniem.
Literatura
Literatura podstawowa:
- W.I.B. Beveridge, Sztuka badań naukowych, tłum. L. Żebrowski, Warszawa 1960;
- B. J. E. Lonergan, Metoda w teologii, tłum. A. Bronk, Warszawa 1976;
- J. Majka, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981;
- J. E. Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii, Kraków 1993;
Literatura uzupełniająca:
- J. Wicks, Wprowadzenie do metodologii teologicznej, tłum. J. Ożóg, Kraków 1995;
- Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: