Teologia dogmatyczna - Sakramentologia ogólna WT-FW-SA1
Treści merytoryczne:
1. Święte znaki w Piśmie Świętym
2. Sakramenty w pismach Ojców i teologów wczesnego Kościoła
3. Nauka o sakramentach na soborach unijnych
4. Nauka o sakramentach Soboru Trydenckiego
5. Sakramenty w encyklice Mediator Dei
6. Sobór Watykański II o sakramentach
7. Sakramenty w Katechizmie Kościoła Katolickiego
8. Pojęcie sakramentu (Chrystus jakoi prasakrament, Kościół jako sakrament)
9. Sakramenty jako znaki
10. Ustanowienie sakramentów przez Chrystusa
11. Liczba sakramentów
12. Skuteczność i przyczynowość sakramentów
13. Sakramenty a sakramentalia
Metody oceny: Egzamin ustny na zakończenie
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
interpretowanie i posługiwanie się pojęciami z zakresu sakramentologii
rozumienie teologii sakramentów w aspekcie egzystencjalnym i historycznym i ekumenicznym
E1. zna podstawowe terminy dotyczące sakramentologii, w ujęciu problemowym i historycznym
E2. posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych kwestii spornych dotyczących sakramentologii
E3. ocenia wartość propozycji z zakresu sakramentologii pod kątem ich skutków prakseologicznych
Aktywny udział w zajęciach:8 godzin
Praca własna studenta: 12 godzin
Konsultacje z prowadzącym 10 godzin
przygotowanie się do kolokwium z lektury - 30 godzin
Razem 60 godzin=ECTS
Kryteria oceniania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach sakramentologii;
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia sakramentologiczne w ujęciu historycznym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić sakramenty, z uwzględnianiem, historycznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę historyczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych
2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy sakramentologii
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
EK-3 ocenia wartość propozycji z zakresy sakrmantologii pod kątem ich skutków prakseologicznych"
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu rozumienia człowieka na jego postrzeganie w świecie
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemu antropologii filozoficznej , często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Weryfikacja:
kolokwium pisemne (z lektury)+ egzamin pisemny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
S. C. Napiórkowski, Z Chrystusem w znakach, Niepokalanów 2007
M. Blaza, Traktat o sakramentach,Warszawa 2007
H. Bourgeois, B. Sesboue, Znaki zbawienia, Kraków 2001,
Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980
Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990.
E. Schillebeeckx, Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966.
T. Schneider, Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: