Psychologia ogólna WT-FW-PSYO
Treści merytoryczne:
1. Zarys historyczny psychologii jako nauki. Główne kierunki współczesnej psychologii i główne szkoły psychoterapeutyczne. Rozumienie zachowania człowieka z perspektywy różnych ujęć teoretycznych. Działy psychologii.
2. Metody stosowane we współczesnej psychologii. Podstawowe modele badawcze w dziedzinie psychologii: eksperymentalny i korelacyjny.
3. Elementy psychologii różnic indywidualnych: inteligencja, inteligencja emocjonalna, temperament. Regulacyjne funkcje temperamentu: temperament a radzenie sobie ze stresem, temperament a styl działania.
4. Uwarunkowania osobowościowe zachowań celowych. Poziomy regulacji: mechanizmy popędowo-emocjonalne, czynniki poznawcze, system wartości. Wybrane teorie osobowości.
5. Elementy psychopatologii (zaburzenia lękowe, psychozy, zaburzenia nastroju). Style osobowości a zaburzenia osobowości.
6. Człowiek jako istota religijna - elementy psychologii religii. Psychologiczne teorie źródeł religijności. Kryteria dojrzałej religijności. Psychologiczne przyczyny atrakcyjności sekt religijnych. Znaczenie religii dla życia psychicznego czlowieka. Kształtowanie się obrazu Boga z perspektywy psychologii.
7. Kształtowanie się tożsamości człowieka w cyklu życia ze szczególnym uwzględnieniem formowania się identyfikacji płciowej i orientacji seksualnej.
8. Elementy psychologii uzależnień, w tym New Addictions (tzw. współczesnych uzależnień).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
W zakresie wiedzy:
EK1 - posiada podstawową wiedzę na temat pojęć związanych z psychologią; umie wymienić główne nurty we współczesnej psychologii i główne szkoły terapeutyczne; zna korzenie współczesnej psychologii i jej kontekst w odniesieniu do innych gałęzi nauki; umie wymienić działy psychologii akademickiej i praktycznej; zna podstawowe metody badawcze stosowane w psychologii; rozumie i umie zdefiniować pojęcia z zakresu psychologii różnic indywidualnych; potrafi nazwać podstawowe mechanizmy regulujące zachowanie człowieka; rozumie różnicę pomiędzy stylem a zaburzeniem osobowości; potrafi wymienić podstawowe style i zaburzenia osobowości; zna podstawowe definicje z psychologii ogólnej; potrafi określić etiologię zaburzeń tożsamości; potrafi wymienić grupy i rodzaje uzależnień oraz je opisać.
W zakresie umiejetności:
EK2 - posiada posiada podstawową umiejętność odróżniania normy od patologii w obrębie psychologii; posiada umiejętność wykorzystania psychologicznej wiedzy teoretycznej w życiu praktycznym; potrafi krytycznie spojrzeć na ograniczenia współczesnej psychologii; potrafi określić etiologię zaburzeń tożsamości; rozumie dynamikę procesów psychicznych prowadzących do uzależnienia.
W zakresie kompetencji społecznych:
EK3 - docenia znaczenie psychologii dla różnych obszarów i dziedzin funkcjonowania człowieka; odnosi zdobytą wiedzę do własnych działań w obrębie relacji interpersonalnych oraz życia zawodowego; jest uwrażliwiony na przejawy trudności psychicznych u innych, które mogą stanowić zagrożenie ich życia czy zdrowia.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach - 16h
Praca własna studenta - 40h
Konsultacje z prowadzącym - 10h
Razem: 66h = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
EK nr 1 określany jako znajomość podstawowych pojęć i zależności występujących w psychologii:
Na ocenę
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z psychologii
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć psychologicznych, potrafi odnieść je do procesów psychologicznych
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia psychologiczne, odnosi je do procesów obserwowanych w rzeczywistości, spontanicznie wyprowadza własne, trafne wnioski
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: test pisemny
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu:
dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusja
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Frielingsdorf, K. (1997). Demoniczne obrazy Boga. Nieprawdziwe wyobrażenia Boga, ich powstawanie, rozpoznawanie i przezwyciężanie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
2. Young, J. E., Klosko, J. S. (2012). Program zmiany sposobu życia. Uwalnianie się z pułapek psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo Instytutu Psychologii Zdrowia PTP.
3. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Literatura uzupełniająca:
1.Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: