Pedagogika WT-FW-PE1
Treści merytoryczne:
I semestr: 1.Zagadnienia wstępne, w tym podział na poszczególne działy pedagogiki, w zależności od etapu rozwojowego człowieka; 2. Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego; 3. Próba zdefiniowania procesu wychowania; 4. Rola zasady podmiotowości. 5. Rola zasady pomocniczości; 6. Cele pedagogiki: samowychowanie, samokształcenie, rozwój dopjrzałej osobowości; 7. Stosunek wychowawczy; 8. Miejsce dziecka w rodzinie i zagrożenia jego rozwoju; 9. Miejsce dziecka niepełnosprawnego w rodzinie; 10. Rozwój myśli pedagogicznej od starożytności do Odrodzenia (ogólna charakterystyka); 11. Inspiracja starogrecka;12. Inspiracja starorzymska; 13. Wpływ chrześcijaństwa; 14.Sredniowiecze; 15. Odrodzenie.Treści merytoryczne:
Metody oceny:wpis do indeksu na koniec semestru
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
student wie czym zajmuje się pedagogika, zna jej główne założenia i metody oraz zna podstawowe pojęcia i orientuje się w dynamice rozwoju myśli pedagogicznej od początku historii wychowania do okresu Odrodzenia - w tym także elementów wiedzy dotyczącej osób z niepełnosprawnością
Umiejętności:
student umie wyrobić sobie własny sąd o prezentowanych zjawiskach wychowawczych, potrafi samodzielnie skonstruować
narzędzia badawcze do badań pedagogicznych; potrafi również samodzielnie przygotować materiał do dyskusji podczas zajęć.
Kompetencje:
student jest otwarty na wchodzenie w relacje z osobą prowadzącą jak również na zagadnienia poruszane podczas zajęć. Prawidłowo rozstrzyga dylematy natury pedagogicznej i etycznej.
ETCS:
udział w wykładzie - 8
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów do wygłoszenia krótkiej pogadanki, w oparciu o książkę J.Plachy "Pedagogia na co dzień" - 4
przygotowanie do egzaminu 4
SUMA GODZIN: 16 : 8 = 2
LICZBA ETCS - 2
Literatura
1. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom I i II, Warszawa 2003.
2. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
3. Placha J., Dialogi pedagogiczne. Wychowanie jako popmoc, Warszawa 1992.
4. Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dzś i jutro, Olecko 2003.
5. Placha J., Rola personalizmu w rozwoju pedagogiki chrześcijańskiej, w: Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro, Olecko 2003.
6. Placha J., Sroczyński W., Wolter E. (red.), Nauczanie Jana Pawła II a współczesna aksjologia pedagogiczna, Warszawa 2008.
7. Placha J., Pedagogia na co dzień, Warszawa 2009.
8. Placha J., O lepszą jakość uczenia się, Warszawa 2010.
9. Suchodolski B., Pedagogika. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa 1992.
10.Śliwerski B.(red. naukowa), Pedagogika, tom I - III,
Gdańsk 2006
11.Tarnowski J., Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Warszawa 1982.
12.Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964.
12.Zaczyński W., Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego, w: "Kwartalnik Pedagogiczny" 28(107), 1983, nr 1, s. 59 - 69.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: