Patrologia WT-FW-PAT1
Treści merytoryczne:
Patrologia jako dyscyplina teologiczna bada i analizuje starożytne zabytki piśmiennictwa chrześcijańskiego (I-VIII wiek) ze względu na ich zawartość teologiczną w perspektywie rozwoju historycznego. Wykład, przyjmujący za punkt wyjścia ważniejszych autorów tego okresu, ukazuje ich biografię, dorobek literacki i myśl teologiczną w kontekście środowiska i epoki, w której żyli. Dzięki temu studenci mają możliwość poznać nie tylko szeroką panoramę patrystyczną, ale również kontekst historyczno-kulturowy kształtowania się doktryny kościelnej.
W planie sa następujący autorzy i ich dzieła:
1) Didaché, Listy Ignacego z Antiochii, List Klemesa do Koryntian
2) Atenagoras, List do Diogneta, Meliton z Sardes, Gnoza
3) Aleksandria: Klemens i Orygenes
4)Kartagina: Tertulian i Cyprian
5) Ireneusz z Lyonu, Hipolit, Nowacjan
5) Arianizm, Atanazy, Dydym, Efrem
6) Bazyli, Grazegorz z Nyssy Grzegorz z Nazjanzu
7) Nestoriusz, Cyryl Aleksandryjski, Jan Chryzostom
8) Hilary, Amborozy, Hieronim, Leon Wielki,
9) Augustyn; Grzegorz Wielki, Cezary z Arles
10) Maksym Wyznawca, Jan Damascenski, Sokrates Scholastyk
Studenci otrzymaja teksty do przecztania, o ktorych nie bedzie mowy na wykladach.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Wiedza polega na zapamiętaniu podstawowych wiadomości o poszczególnych autorach, których jest mowa na wykładzie. Chodzi głownie o dwie dziedziny:
I - życie, stanowisko, osiągniecia; II - najważniejsze dzieła literackie.
Umiejętności
Przez umiejętność rozumiemy bliższe określenie tych autorów, np. umieszczenie każdego z nich w czasie; chodzi głownie o okres przed-nicejski oraz po-nicejski. Ważne jest wiedzieć, czy jest to autor grecki czy łaciński. Równie ważna jest znajomość rangi danego autora: czy jest to wielki pisarz i teolog czy średni, czy może taki, o którym wiemy bardzo mało. W zakres umiejętności wchodzi to, jaki był wpływ danego autora na teologie Kościoła. Znakiem umiejętności na tym etapie studiów jest przeczytanie fragmentów z dziel najważniejszych autorów. Mamy dość dużo takich dziel w polskim tłumaczeniu. Jest kilka antologii.
Kompetencje społeczne.
Studia z patrologii zasadniczo nie dają kompetencji społecznej, ponieważ maja charakter ogólno-formacyjny, jak wszystkie studia humanistyczne. Tego rodzaju studia mogą dać swego rodzaju kompetencje w studiach w zakresie dogmatyki czy historii. Ułatwiają spojrzenie historyczne na wiele spraw współczesnych. Takie umiejętności sa przydatne w pracy dydaktycznej, a to już jest swego rodzaju kompetencja w sprawach społecznych.
Kryteria oceniania
Efekt W1 – Chodzi o materiał z patrologii przerobiony na wykładach.
Na ocenę bardzo dobrą (5): student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z patrologii analizuje pojęcia z patrologii. Porównuje pojęcia z patrologii, objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu patrologii i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje wszystkie teorie z zakresu patrologii, opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu.
Na ocenę dobrą (4): student definiuje większość pojęć z patrologii, objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu patrologii i podaje przykłady, wymienia i charakteryzuje większość teorii z zakresu patrologii, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu.
Na ocenę dostateczną (3) student definiuje niektóre pojęcia patrologii z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu patrologii i podaje kilka przykładów, wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie z zakresu patrologii; opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu
Metody oceny:
Przy wystawianiu oceny końcowej brane są pod uwagę następujące elementy:
pozytywna ocena z pracy pisemnej
aktywność i merytoryczny udział w zajęciach
pozytywny wynik końcowego kolokwium
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk zawodowych
Literatura
1. F. Drączkowski, Patrologia, Pelplin – Lublin 1999.
2. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
3. J. Szymusiak, M. Starowieyski, Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971 - jest nowe wydanie 2018
4. J. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
5. L. Padovese, Wprowadzenie do teologii patrystycznej, Kraków 1994.
6. J. Grzywaczewski, Porozmawiajmy o początkach chrześcijaństwa,
Warszawa 1999.
7. M. Michalski, Antologia literatury patrystycznej, Warszawa 1975, t. - II.
8. A. Bober, Antologia patrystyczna, Krakow 1965.
9. J. Danielou, Historia Kościoła, tlum. M. Tarnowska, Warszawa 1984.
10. K. Bilhmayer, H. Tuchle, tlum. J. Klenowski, Warszawa 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: