Patrologia WT-FW-PAT
Treści merytoryczne:
Patrologia jako dyscyplina teologiczna bada i analizuje starożytne zabytki piśmiennictwa chrześcijańskiego (I-VIII wiek) ze względu na ich zawartość teologiczną w perspektywie rozwoju historycznego. Wykład, przyjmujący za punkt wyjścia ważniejszych autorów tego okresu, ukazuje ich biografię, dorobek literacki i myśl teologiczną w kontekście środowiska i epoki, w której żyli. Dzięki temu studenci mają możliwość poznać nie tylko szeroką panoramę patrystyczną, ale również kontekst historyczno-kulturowy kształtowania się doktryny kościelnej.
Metody oceny:
Przy wystawianiu oceny końcowej brane są pod uwagę następujące elementy:
• aktywność i merytoryczny udział w zajęciach
• ocena z indywidualnej pracy pisemnej szczegółowego tematu
• pozytywny wynik końcowego kolokwium
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć z patrologii ogólnej w I semestrze 2015:2016 student ECTS:
- w zakresie wiedzy:
EK 1 – posiada pogłębioną wiedzę na temat autorów patrystycznych pierwszych trzech wieków, czyli okresu przednicejskiego.
- w zakresie umiejętności:
EK 2 – posiada pogłębioną umiejętność dostrzegania specyfiki poszczególnych autorów, potrafi ocenić ich doktrynę w punktu widzenia nauki Kościoła.
- w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: docenia znaczenie autorów przednicejskich w teologii późniejszego okresu
Opis ECTS:
Uczestnictwo w wykładach : 8 godzin w semestrze.
Własna praca studenta nad czytaniem prac z literatury patrystycznej.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jest jako „zna pojęcia z zakresu patrologii okresu przednicejskiego oraz ich znaczenie dla teologii.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna pojęć z zakresu patrologii okresu przednicejskiego.
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z okresu przednicejskiego i potrafi je odróżnić od pojęć z późniejszych okresów.
Db (4): poprawie definiuje większość pojęć z okresu przednicejskiego i potrafi je odnieść do sformułowań wiary chrześcijańskiej.
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z teologii przednicejskiej i odnosi je do późniejszej teologii oraz do życia i działalności Kościoła.
EK nr 2 określany jest jako „potrafi przygotować poprawną i spójną interpretację wypowiedzi autorów z pierwszych trzech wieków”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi przygotować poprawną i spójną interpretację wypowiedzi autorów z pierwszych trzech wieków.
Dst (3): jest w stanie dokonać prostej interpretacji wypowiedzi autorów przednicejskich.
Db (4): przygotowuje pełną interpretację tekstów zawierających naukę autorów pierwszych trzech wieków stosując poprawne kryteria dla teologii chrześcijańskiej.
Bdb (5): potrafi przygotować interpretację tekstów zawierających naukę autorów z pierwszych trzech wieków i usytuować ją w kontekście historycznym oraz w kontekście późniejszej teologii.
EK nr 3 określany jest jako „widzi wpływ autorów przednicejskich na rozwój myśli teologicznej w późniejszych wiekach”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie dostrzega wpływu autorów przednicejskich na rozwój myśli teologicznej w późniejszych wiekach.
Dst (3): analizuje znaczenie teologii pierwszych wieków nie sytuując jej należycie w kontekście starożytnej myśli teologicznej.
Db (4): upatruje w przyszłej pracy teologicznej znaczenie teologii pierwszych wieków ; dostrzega ich związek z późniejszymi prądami teologicznymi w łonie chrześcijaństwa.
Bdb (5): posiada zaawansowaną koncepcję co do dalszej pracy w dziedzinie studiów teologicznych; widzi znaczenie studium patrologii w kontakcie z wyznawcami innych religii.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu: dst-dst plus- 50-60%; db-db plus - 60-85%; bdb 85-100%.
- obecność na zajęciach: dst od 60 %; db 60-95%; bdb 95-100 %.
Metody dydaktyczne: wykład w oparciu o teksty źródłowe, komentowany przy pomocy opracowań specjalistycznych na dany temat; interpretacja czytanych tekstów w gronie studentów; próba odnoszenia tekstów patrystycznych od współczesnej rzeczywistości.
Praktyki zawodowe
Nie ma praktyk zawodowych
Literatura
Literatura:
1. F. Drączkowski, Patrologia, Pelplin – Lublin 1999.
2. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
3. J. Szymusiak, M. Starowieyski, Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971.
4. J. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
5. L. Padovese, Wprowadzenie do teologii patrystycznej, Kraków 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: