Stary Testament - Pięcioksiąg WT-FW-P
1) Mojżeszowe autorstwo Pięcioksięgu? Stara (Witter, Astruc) i nowa (Wellhausen) hipoteza źródeł w powstaniu Pięcioksięgu (sposób i czas połączenia poszczególnych źródeł). Charakterystyka i pochodzenie źródła jahwistycznego, elohistycznego, kapłańskiego i deuteronomicznego.
2) Makrostruktura Pięcioksięgu (introdukcja i tematyka poszczególnych ksiąg Rdz-Pwt).
3) Stworzenie i grzech pierworodny (Rdz 1-3). Charakterystyka gatunku mitu na podstawie tego tekstu. Teologia Rdz 1-3.
4) Zawarcie Przymierza na Synaju i Dekalog (Wj 19-20). Egzegeza i teologia. Wyjaśnienie rodzajów przepisów prawnych (apodyktyczne i kazuistyczne), główne kodeksy prawa w Pięcioksięgu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy: EK 1 - student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu introdukcji do Pięcioksięgu i intepretacji ważniejszych tekstów ksiąg Rdz i Wj.
w zakresie umiejętności: EK 2 - student nabywa umiejętności w zakresie analizy tekstów biblijnych, syntezy różnych poglądów na powstanie Pięcioksięgu, opracowanie i prezentację wyników, posiada umiejętność interpretowania Rdz 1-3 i Wj 19-20, posiada umiejętność uwzględniania w badaniach terminów w języku hebrajskim (torah, berith, jhwh, elohim).
Opis ECTS:
Udział w wykładach: 8 godz.
Praca własna studenta: 50 godz.
Razem: 58 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1 - na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych informacji z zakresu introdukcji Pięcioksięgu.
Dst (3): zna podstawowe zagadnienia introdukcji Pięcioksięgu.
Db (4): zna podstawowe zagadnienia introdukcji Pięcioksięgu i ma podstawową wiedzę na temat Rdz 1-3 i Wj 19-20.
Bdb (5): posiada pogłębioną wiedzę z zakresu introdukcji Pięcioksięgu i ważniejszych tekstów Rdz - Pwt.
EK 2 - na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych informacji na temat Pięcioksiegu, albo podaje błędne.
Dst (3): potrafi podać poprawnie podstawowe informacje z zakresu introdukcji Pięcioksiegu.
Db (4): poprawnie przedstawia dowolnie wybrany temat z zakresu przedmiotu.
Bdb (5): wykazuje się pogłębiona i poszerzona wiedzą z zakresu przedmiotu, uwzgledniając znajomośc istotnych terminów hebrajskich.
Literatura
Literatura podstawowa:
Wstęp do Starego testamentu (red. L. Stachowiak), Poznań 1990. Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych (red. J. Frankowski): T.1 Pięcioksiąg (Warszawa 1987).
J. Lemański, Pięcioksiąg dzisiaj, Kielce 2002.
J. Lemański, Księga Rodzaju (NKB tom I, cz.1-3), Częstochowa 2013-2014.
J. Lemański, Księga Wyjścia (NKB tom II), Częstochowa 2009.
A. Tronina, Księga Kapłańska (NKB tom III), Częstochowa 2006.
S. Łach, Księga Powtórzonego Prawa (PŚST tom II, cz.3), Poznań-Warszawa 1971.
Teologia Starego Testamentu (pr. zbior. pod red. M. ROSIK) (Bibliotheca biblica). T.I (red. M. Rosik), Wrocław.
Von Rad Gerhard, Teologia Starego Testamentu, Warszawa 1986.
Literatura uzupełniająca:
A. Jankowski, Biblijna teologia przymierza, Kraków 1997.
R. Jasnos, Teologia prawa w Deuteronomium, Kraków 2001.
Z. Pawłowski, Opowiadanie, Bóg i Początek. Teologia narracyjna Rdz 1-3 (RSB 13), Warszawa 2003.
R.E. Murphy, Odpowiedzi na 101 pytań o Torę, Kraków 2003.
J.W. Rogerson, Powstawanie Pięcioksięgu. Cztery wykłady (Maneat Quaestio 11), Poznań 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: