Katechetyka fundamentalna WT-FW-K2
1. Pojęcie podstawowe: katecheza, katechetyka, katechetyka fundamentalna, nauczanie religii, kerygmat, ewangelizacja
2. Podmiot katechezy
3. Miejsca katechezy
4. Dokumenty katechetyczne Kościoła
5. Struktury katechetyczne Kościoła w Polsce
6. Podstawa programowa i Programy nauczania religii
7. Cel katechezy i jej adresaci
8. Funkcje i zadania katechezy
9. Źródła i narzędzia katechezy
10. Formy katechezy – nauczanie lekcji religii
11. Formy katechezy – katecheza parafialna
12. Formy katechezy – katecheza w grupach i ruchach kościelnych
13. Problem oceniania na katechezie
14. Współczesne wyzwania cywilizacyjne a katecheza
15. Podsumowanie zajęć
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
EK 1. Charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki fundamentalnej. TMA_W01
EK 2. Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu katechetyki. TMA_W10
EK 3. Prezentuje cele i główne zadania katechezy. TMA_W15
EK 4. Objaśnia i ukazuje przykłady różnych form katechezy. TMA_U05
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia W 1. Student „charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki fundamentalnej”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji katechetyki oraz katechetyki fundamentalnej;
Dst (3): potrafi poprawnie zdefiniować katechetykę oraz katechetykę fundamentalną jako naukę oraz wymienia inne jej działy;
Db (4): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki fundamentalnej, a także przybliża jej kluczowe zagadnienia;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki fundamentalnej, przybliża jej kluczowe zagadnienia, a także wyjaśnia jej znaczenie dla praktyki katechetycznej.
Efekt kształcenia W 10. Student „wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu katechetyki”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku podstawowych pojęć związanych z katechetyką;
Dst (3): poprawnie wymienia kilka pojęć i przynajmniej jedno poprawnie charakteryzuje;
Db (4): prezentuje i omawia większość pojęć katechetycznych omawianych na zajęciach;
Bdb (5): wymienia i analizuje wszystkie omawiane na zajęciach pojęcia katechetyczne zwraca uwagę na różnice pomiędzy nimi.
Efekt kształcenia W 15. Student „prezentuje cele i główne zadania katechezy”.
Ndst (2): nie potrafi określić podstawowego celu katechezy;
Dst (3): określa cel katechezy i twórczo go omawia;
Db (4): określa cel katechezy i wymienia zadania katechetyczne;
Bdb (5): precyzyjnie omawia cel katechezy w powiązaniu w zadaniami katechetycznymi i poprawnie charakteryzuje jedno z wybranych zadań;
Efekt kształcenia U 5. Student „objaśnia i ukazuje przykłady różnych form katechezy”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku form katechezy;
Dst (3): wymienia przykłady kilku form katechezy;
Db (4): wymienia kilku form katechezy i prawidłowo je analizuje;
Bdb (5): wymienia kilku form katechezy i prawidłowo je analizuje oraz odnosi posiadaną wiedzę się do praktyki.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
- przygotowanie pracy śródsemestralnej (analiza wskazanego źródła z katechetyki fundamentalnej)
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę
- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 15 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 50 godz. = 2 ECTS
Literatura
Czekalski R., Katecheza komunikacją wiary. Studium z katechetyki fundamentalnej, Płock 2006.
Marek Z., Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007.
Tomasik P., Katechetyka fundamentalna, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 201 – 326.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: