Historia sztuki WT-FW-HS
Treści merytoryczne: Sztuka starożytna, Sztuka średniowieczna, Sztuka nowożytna: okres renesansu i manieryzmu, barok i rokoko, klasycyzm.
Metody oceny: Zaliczenie pisemne na koniec drugiego semestru.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_W1 Podstawowa wiedza na temat dziejów sztuki od pradziejów o współczesności
EK_W2 Podstawowa wiedza na temat przemian stylowych w dziejach sztuki (przyczyny, przebieg, skutki) i ornamentów
EK_W3 Znajomość podstawowego kanonu dzieł sztuki europejskiej w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury
EK_W4 Podstawowa znajomość ośrodków, artystów
EK_W5 Znajomość podstawowej terminologii sztuk pięknych
UMIEJĘTNOŚCI
EK_U1 Umiejętność rozpoznawania ornamentów
EK_U2 Umiejętność rozpoznawania stylów
EK_U3 Umiejętność podstawowego datowania
EK_U4 Umiejętność rozpoznawania dzieł należących do kanonu dzieł sztuki europejskiej w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury
EK_U5 Umiejętność zastosowania podstawowej terminologii sztuk pięknych
KOMPETENCJE
EK_K1 Student ma świadomość znaczenia dyscypliny historii sztuki wśród pozostałych dyscyplin naukowych
EK_K2 Student ma świadomość potrzeby ochrony zabytków dzieł sztuki
EK_K3 Student wyraża osądy estetyczne
EK_K4 Student wywiązuje się z obowiązku uczestniczenia w zajęciach.
EK_K5 Student rozumie konieczność samodzielnej pracy i ustawicznego samokształcenia.
Opis ECTS (1):
Uczestnictwo w zajęciach: 8 h
Przygotowanie do kolokwium (samodzielna lektura, rewizja materiału z wykładów): 22 h
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne na koniec II semestru
1. Ocena wiedzy i umiejętności
2. Ocena frekwencji
Na ocenę 2: Student nie ma podstawową wiedzy na temat dziejów sztuki od pradziejów do współczesności. Student nie rozpoznaje kanon dzieł sztuki europejskiej w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury. Student nie potrafi rozpoznać styl, nazwać ornamentów, nie potrafi datować. Student nie umie stosować podstawowej terminologii sztuk pięknych. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach.
Na ocenę 3: Student ma podstawową wiedzę na temat dziejów sztuki od pradziejów do współczesności. Student wybiórczo rozpoznaje kanon dzieł sztuki europejskiej w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury. Student potrafi rozpoznać styl. Student wybiorczo stosuje podstawową terminologii sztuk pięknych. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach.
Na ocenę 4: Student ma wiedzę na temat dziejów sztuki od pradziejów do współczesności. Student rozpoznaje kanon dzieł sztuki europejskiej w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury. Student potrafi rozpoznać styl, ornamenty. Student stosuje podstawową terminologii sztuk pięknych. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji.
Na ocenę 5: Student ma rozległą wiedzę na temat dziejów sztuki od pradziejów do współczesności. Student rozpoznaje kanon dzieł sztuki europejskiej w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury. Student potrafi rozpoznać styl, ornamenty, potrafi dokonać datacji. Student płynnie stosuje podstawową terminologii sztuk pięknych. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, doskonale rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem.
Literatura
1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania)
2. Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990.
3. Kłębowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987.
4. Koch W., Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996.
5. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012 (lub wcześniejsze wydania)
6. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1979.
7. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2012 (lub wcześniejsze wydania)
8. Sztuka polska, t. 1-4, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2005-2012.
9. Sztuka świata, t. 1-10, wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989-1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: