Historia Kościoła: nowożytność i współczesność WT-FW-HK
1. Misje pod odkryciu Ameryki
2. Ekspansja Reformacji
3. Reformacja w Polsce
4. Odnowa duchowa po Reformacji
5. Kościół we Francji przed rewolucją
6. Oświecenie
7. Kościół a Rewolucja
8. Duchowość i apostolat XIX w.
9. Sekularyzacja w XIX w.
10. Demokracja i despotyzm po Oświeceniu
11. Kościół i I wojna światowa
12. XX wiek – czas dyktatorów
13. Jan XXIII i Sobór Watykański II
14. Następstwo Soboru
15. Kościół czasów Jana Pawła II i Benedykta XVI
E-Learning
W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student uzupełnia wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą rozwija i twórczo stosuje w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, rozróżnia i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, dobiera podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, identyfikuje poszczególne epoki, rozróżnia terminy i pojęcia, wylicza i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: student wdraża umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych. Tworzy syntezę idei i poglądów. Dobiera metody i posługuje się narzędziami badawczymi, organizuje prezentację wyników, pozwalających na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zdolny do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, akceptuje wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie ref
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się zaliczenie przedmiotu na indywidualnym kolokwium ustnym z całości materiału.
Co najmniej miesiąc przed sesją egzaminacyjną studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Osoby, które nie opuściły więcej niż 3 wykłady, będzie obowiązywał zawężony zakres pytań, wskazany w zestawie pytań egzaminacyjnych.
Warunkiem wstępnym zaliczenia jest oryginalne czterostronicowe, dwuczęściowe opracowanie wskazanego przez wykładowcę na początku semestru tematu i przekazanie w formie elektronicznej: jego pierwszej części po I połowie semestru, a drugiej co najmniej dwa tygodnie przed zakończeniem semestru.
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji
Kryteria oceny:
- obecność na wszystkich zajęciach 33% oceny.
- zaangażowanie w ćwiczenia 33%
- praca pisemna 33%.
Ocena:
- warunkiem wstępnym pozytywnej oceny jest udział w ćwiczeniach
- dost. – 33%
- db – 66%
- bdb – 100 %
Literatura
Literatura podstawowa:
Zieliński Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Poznań 2011.
Banaszak M., Historia Kościoła, t. III, Warszawa 1989.
Kumor B., Historia Kościoła, t. V-VI, Lublin 2002.
Literatura pomocnicza:
Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.
Historia Kościoła w Polsce. T. 1: Do roku 1764; cz. 2: Od roku 1506.
(red. ks. Bolesław Kumor, ks. Zdzisław Obertyński). Poznań -Warszawa, 1974.
Hitchcock J., History of the Catholic Church, Sann Francisco 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: