Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej WT-FW-HF2
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią filozofii starożytnej i średniowiecznej, nabycie umiejętności rozpoznawania głównych problemów filozoficznych oraz doskonale kompetencji krytycznego myślenia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: de56u8c
W1 – student zna główne kierunki filozoficzne
W2 – student rozpoznaje główne spory filozoficzne
W3 – student zna głównych myślicieli filozoficznych
W4 – student zna główne pojęcia filozoficzne
W5 – student zna ewolucję pojęć filozoficznych
U1 – student analizuje teksty filozoficzne
U2 – student porównuje szkoły filozoficzne
U3 – student ocenia argumentację filozoficzną
U4 – student klasyfikuje poglądy filozoficzne
U5 - student poddaje krytyce stanowiska filozoficzne
K1 – student zachowuje postawę krytyczną
K2 – student jest otwarty na zmianę swoich postaw
K3 – student dyskutuje merytorycznie
K4 – student jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
K5 – student docenia wagę merytorycznej dyskusji
Kryteria oceniania
Efekt W1, W2, W3
- na ocenę bardzo dobra student zna wszystkie kierunki filozoficzne, rozpoznaje wszystkie spory filozoficzne i zna wszystkich myślicieli filozoficznych
- na ocenę dobrą student zna większość kierunków filozoficznych, rozpoznaje większość sporów filozoficznych i zna większość myślicieli filozoficznych
- na ocenę dostateczną - student zna niektóre kierunki filozoficzne, rozpoznaje niektóre spory filozoficzne i zna niektórych myślicieli filozoficznych
Efekt W4, W5
- na ocenę bardzo dobrą student zna wszystkie pojęcia filozoficzne i zna ich ewolucję
- na ocenę dobrą student zna główne pojęcia filozoficzne i zna ich ewolucję
- na ocenę dostateczną student zna niektóre pojęcia filozoficzne i zna ich ewolucję
Efekt U1, U2, U3
- na ocenę bardzo dobrą – student doskonale analizuje teksty filozoficzne, porównuje szkoły filozoficzne oraz ocenia argumentację filozoficzną
- na ocenę dobrą student poprawnie analizuje teksty filozoficzne, porównuje szkoły filozoficzne oraz ocenia argumentację filozoficzną
- na ocenę dostateczną student analizuje podstawowe teksty filozoficzne, porównuje szkoły filozoficzne oraz ocenia argumentację filozoficzną
Efekt U4, U5
- na ocenę bardzo dobrą - student doskonale klasyfikuje poglądy filozoficzne
i poddaje krytyce stanowiska filozoficzne
- na ocenę dobrą student poprawnie klasyfikuje poglądy filozoficzne
i poddaje krytyce stanowiska filozoficzne
- na ocenę dostateczną student klasyfikuje podstawowe poglądy filozoficzne
i poddaje krytyce stanowiska filozoficzne
Efekt K1, K2, K3, K4, K5
- na ocenę bardzo dobrą student zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
- na ocenę dobrą student w wysokim stopniu zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
- na ocenę dostateczną student zachowuje w sposób podstawowy postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii
Literatura
Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, 1962.
Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000.
Copleston F., Historia filozofii, t. 1, Grecja i Rzym, 1988.
Dąmbska I., Zarys filozofii greckiej, 1983.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, 1987.
Gilson E.,Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, 1960.
Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, 2000.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, 1995.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2002.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t.1i2
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: