Etyka WT-FW-ET
Treści merytoryczne:
Określenie etyki jako nauki, etyka a nauki pokrewne, przedmiot etyki, wzroce osobowe i sankcje moralności, kierunki metaetyczne: emotywizm, naturalizm, intuicjonizm; kierunki w etyce:teleologizm, deontologizm, personalizm; intelektualizm etyczny, eudajmonizm hedonistyczny, perfekcjonizm eudajmonistyczny, deontologizm społeczny, egzystencjalizm, sytuacjonizm; wpływ Objawienia na rozwój refleksji etycznej, etyka teologiczna; teleologiczne, deontologiczne i personalistyczne uzasadnienie powinności moralnej.
Metody oceny:
Praca pisemna dopuszczająca do egzaminu, przed końcem zajęć studenci otrzymują tezy egzaminacyjne obejmujące wyłożony wcześniej materiał naukowy, egzamin ustny w sesji letniej trwający około 20 min na osobę- student otrzymuje jedną z podanych wczesniej tez do zreferowania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie zagadnienia etyczne, dyskutuje i poprawnie argumentuje, a także broni własnej opinii. Zna podstawy etyki ogólnej, umie je przedstawić i uzasadnić. Zna znaczenie etyki dla życia jednostki i społeczeństwa.
Kryteria oceniania
wiedzy:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie definiuje przedmiot etyki ogólnej, myli podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student nie wymienia poprawnie najważniejszych zagadnień i problemów etyki ogólnej oraz nie rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 3 (dst.): Student poprawnie definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia poprawnie najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 4 (db.): Student dobrze definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia dobrze najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia doskonale najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): Student czyta, ale nie potrafi samodzielnie interpretować i przedstawiać zagadnień dotyczących problematyki etycznej, nie posługuje się podstawowym słownictwem etycznym. Student nie potrafi ocenić i uzasadnić wartości różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych.
- na ocenę 3 (dst.): Student czyta, ale słabo interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, w sposób dostateczny posługuje się podstawowym słownictwem etycznym. Student ma trudności w ocenieniu i uzasadnieniu wartości różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych.
- na ocenę 4 (db.): Student poprawnie czyta, interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, posługuje się podstawowym słownictwem etycznym.
- na ocenę 5 (bdb.): Student czyta, doskonale interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, posługuje się rozbudowanym słownictwem etycznym.
Literatura
Skrypt wykładowcy - maszynopis.
A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1998.
Z. Pawlak, Katolicyzm od A do Z, Poznań 1997.
P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1994.
J. Keller, Etyka katolicka, warszawa 1957.
J. Pawlina, Podstwowe pojęcia etyki, Warszawa1994.
J. Nagórny, K. Jeżyna, Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, Radom 2005.
A. Zwoliński, encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, Radom 2003.
A. Kokoszka, Teologia moralna fundamentalna, Tarnów 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: