Etyka WT-FW-ET
1. Zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami etyki i wskazać różnice pomiędzy nią a innymi dyscyplinami naukowymi, to jest prawem, pedagogiką i teologią moralną.
2. Zapoznać studenta z myślą Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu (wprowadzenie do etyki normatywnej w ujęciu historycznym).
3. Wskazać na antropologiczne podstawy etyki, w tym na kwestie wolności, celowości, prasumienia i sumienia.
4. Zaprezentować podstawowy prawa naturalnego.
5. Zapoznać studenta z podstawą aretologii jako subdyscypliny etyki poprzez omówienie cnót kardynalnych.
6. Omówić podstawowe zagadnienia związane z czynem ludzkim i zasadami jego oceny.
7. Omówić rolę uczuć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie zagadnienia etyczne, dyskutuje i poprawnie argumentuje, a także broni własnej opinii. Zna podstawy etyki ogólnej, umie je przedstawić i uzasadnić. Zna znaczenie etyki dla życia jednostki i społeczeństwa.
W zakresie TMA_W08 student wykazuje uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii moralnej poprzez wskazanie, co różni tę dyscyplinę od etyki.
W zakresie TMA_W10 student wykazuje uporządkowaną pogłębioną wiedzę z zakresu teologii praktycznej poprzez wskazanie, co różni teologię praktyczną od etyki i w jaki sposób etyka może być dyscypliną pomocniczą dla teologii praktycznej.
W zakresie TMA-U04 student dokonuje krytycznej analizy wskazanych treści z zakresu teologii systematycznej, szczególnie moralnej, poprzez wskazanie elementów wspólnych etyki i teologii moralnej i elementów różnicujących te dwie dyscypliny.
W zakresie TMA_U13 student formułuje hipotezy badawcze dla wybranych zagadnień teologicznomoralnych w ramach rożnych specjalności.
W ramach TMA_K07 student korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej.
Kryteria oceniania
wiedzy:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie definiuje przedmiot etyki ogólnej, myli podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student nie wymienia poprawnie najważniejszych zagadnień i problemów etyki ogólnej oraz nie rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 3 (dst.): Student poprawnie definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia poprawnie najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 4 (db.): Student dobrze definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia dobrze najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia doskonale najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): Student czyta, ale nie potrafi samodzielnie interpretować i przedstawiać zagadnień dotyczących problematyki etycznej, nie posługuje się podstawowym słownictwem etycznym. Student nie potrafi ocenić i uzasadnić wartości różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych.
- na ocenę 3 (dst.): Student czyta, ale słabo interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, w sposób dostateczny posługuje się podstawowym słownictwem etycznym. Student ma trudności w ocenieniu i uzasadnieniu wartości różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych.
- na ocenę 4 (db.): Student poprawnie czyta, interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, posługuje się podstawowym słownictwem etycznym.
- na ocenę 5 (bdb.): Student czyta, doskonale interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, posługuje się rozbudowanym słownictwem etycznym.
Literatura
A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1998.
Z. Pawlak, Katolicyzm od A do Z, Poznań 1997.
P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1994.
J. Keller, Etyka katolicka, warszawa 1957.
J. Pawlina, Podstwowe pojęcia etyki, Warszawa1994.
J. Nagórny, K. Jeżyna, Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, Radom 2005.
A. Zwoliński, encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, Radom 2003.
A. Kokoszka, Teologia moralna fundamentalna, Tarnów 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: