Dydaktyka i metodyka katechezy WT-FW-DY1
Treści merytoryczne:
1. Główne pojęcia dydaktyczne.
2. Dydaktyka ogólna. Dydaktyka katechezy, jej przedmiot i zadania.
3. Proces dydaktyczny i jego ogniwa.
4. Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym.
5. Metody nauczania-uczenia się w procesie katechtycznym.
6. Środki dydaktyczne w katechezie.
7. Dydaktyczno-wychowawcze wykorzystanie sprawdzania i oceniania.
8. Przygotowanie się bliższe do lekcji. Hospitacje. Planowanie dydaktyczne. Konspekt.
Metody oceny znajomości treści merytorycznych:
Pisemna praca roczna. Końcowy egzamin ustny.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego (TMA_W08);
w zakresie umiejętności: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania własnych wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09); potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności katechetycznej Kościoła katolickiego (TMA_U15);
w zakresie kompetencji społecznych: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02); potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03).
Opis ECTS:
Udział aktywny w wykładach.
Praca własna studenta.
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Na ocenę:
Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.
Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej
Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.
Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.
W zakresie umiejętności:
Na ocenę:
Ndst (2): Podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechtycznej nie potrafi odnieść do procesu dydaktyczno-katechetycznego.
Dst (3): Kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej potrafi ogólnikowo odnieść do procesu dydaktyczno-katechetycznego.
Db (4): Potrafi praktycznie wykorzystać większość pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.
Bdb (5): Posiada własne, twórcze efektywne, praktyczne podejście do wykorzystania pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.
W zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę:
Ndst (2): Nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-moralnego formowania sie przez całe życie, nie potrafi krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, nie widzi swoich możliwości współpracy w grupie i pełnienia w niej różnych ról.
Dst (3): Działalność dydaktyczno-katechetyczną Kościoła w formie katechezy parafialnej i szkolnego nauczanioa religii analizuje pobieżnie.
Db(4): Rozumie znaczenie uwzględniania osiągnięć dydaktyki ogólnej i katechetycznej w realizacji ewangelizacyjnej misji Kościoła, poprawnie analizuje postulaty dydaktyczno-katechetyczne, wyciąga wnioski.
Bdb (5): Widzi swoją rolę i sposoby współpracy w zespole dla realizacji katechetycznej misji Kościoła. Wnikliwie analizuje dydaktyczno-katechetyczne postulaty oraz pojawiające się współcześnie trudności w procesie dydaktycznym katechezy parafialnej i nauczania religii w szkole, wyciąga właściwe wnioski.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- pisemna praca kontrolna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
-egzamin końcowy: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
- obecności na zajęciach: dst - od 60%, db - 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
Literatura podstawowa:
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990;
Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2007;
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998;
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999;
Literatura uzupełniająca:
Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997;
Edwards C., Dyscyplina kierowania klasą, Warszawa2006;
Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński i in, Cz. I-IV, Lublin 2001;
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli,Toruń 1998;
Szpet J., Vademecum katechety, Poznań 2000;
Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001;
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: