Teologia fundamentalna: Wielcy apologeci wczoraj i dziś WT-FW-CWY4
Przedmiot ma na celu poznanie twórczości najwybitniejszych apologetów chrześcijańskich oraz tematów ważnych dla współczesnej apologii.
Zagadnienie:
1. Czym jest apologia?
2. Tematy apologetyczne
3. Nowa Apologia
4. Justyn
5. Klemens Rzymski
6. Józef Flawiusz
7. Testimonium Flavianum
8. Ignacy Antiocheński
9. Ireneusz z Lyonu
10. Orygenes
11. Przeciw Celsusowi
12. Augustyn
13. Tomasz z Akwinu
14. Stanisław Hozjusz
15. Gilbert Keith Chesterton
16. George Weigel
17. Paweł Lisicki
18. Tomasz Terlikowski
19. Maciej Zięba
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w ćwiczeniach - 10 godz.
Lektura zalecanej literatury - 5 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 3 godziny
Na zaliczenie student:
• zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie
• zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
• posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
• posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
• posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
• potrafi współdziałać i pracować w grupie
• ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
• uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy
Student nie zalicza przedmiotu gdy:
• Nie zna terminologii nauk teologicznych
• Nie zna zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
• Nie posiada umiejętności badawczych z zakresu teologii, nie potrafi przeprowadzić analizy tekstów apologetycznych i teologicznych i przedstawić własnych wniosków tej analizy
• Nie potrafi interpretować źródeł teologicznych
• Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dyscyplin teologicznych i nauk humanistycznych
Kryteria oceniania
Udział w ćwiczeniach (lista obecności)
Lektura zaproponowanej literatury przedmiotowej (ocenianie ciągłe)
Praca własna zaproponowana na ćwiczeniach polegająca na interpretacji źródeł i tekstów apologetycznych
Literatura
Artemiuk P., Renesans apologii, Płock 2016.
Wąsek D. [red.], Wiara - wiarygodność, Kraków 2014.
Artemiuk P. [red.], Islam. Apologia i dialog, Płock 2016.
Artemiuk P. [red.], Teologia fundamentalna na straży tożsamości chrześcijaństwa, Płock 2017.
Artemiuk P. [red.], Historia - wiara - nauka. Źródła poznania Jezusa Chrystusa, Płock 2018.
Artemiuk P. [red.], Współczesny kontekst chrześcijaństwa, Płock 2016.
Seweryniak H. [red.], Bronić czy dialogować, Płock 2016.
Orygenes, Przeciw Celsusowi, Warszawa 1986.
Starowieyski M. [red.], Pierwsi świadkowie, Kraków 2010.
Misiarczyk L [red.], Pierwsi apologeci greccy, Kraków 2004.
Flawiusz J., Dawne dzieje Izraela, Poznań 1962.
Flawiusz J., Wojna żydowska, Poznań 1980.
Flawiusz J., Przeciw Apionowi, Poznań 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: