Wychowanie liturgiczne w katechezie WT-FW-CWY3
Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć podstawowe wiadomości z liturgii i katechezy oraz podkreślić istotną rolę wychowania liturgicznego. Pomóc w praktycznym przygotowaniu katechez liturgicznych.
Zagadnienia:
1. Zagadnienia wstępne. Literatura przedmiotu i dostępne źródła.
2. Pojęcie liturgii, podstawowe informacje.
3. Rys historyczny, rozwój liturgii.
4. Katecheza, pojęcie, historia, podstawowe założenia i cele.
5. Przykłady katechez liturgicznych.
6. Analiza katechez liturgicznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w ćwiczeniach - 6 godzin.
Lektura zalecanej literatury - 10 godzin.
Przygotowanie katechezy liturgicznej - 9 godziny.
EK1 definiowany jako "posiada pogłębioną wiedzę na temat wychowania oraz nauczania dzieci i młodzież, a także edukacji i samowychowania dorosłych"
nzal - nie posiada pogłębionej wiedzy na temat wychowania oraz nauczania dzieci i młodzieży, a także edukacji i samowychowania dorosłych;
zal - pogłębił wiedzę o wychowaniu i nauczaniu dzieci, młodzieży i dorosłych oraz edukacji i samowychowaniu;
EK2 definiowany jako "potrafi dokonać obserwacji i interpretacji różnych zjawisk społecznych; podjąć właściwe kroki w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom oraz stymulowania zachowań prawidłowych i rozwojowych"
nzal - nie potrafi prowadzić obserwacji i zinterpretować różnych zjawisk społecznych; podejmować właściwych kroków zapobiegawczych niewłaściwym zachowaniom, stymulować prawidłowych i rozwojowych zachowań;
zal - obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne, potrafi zapobiegać niewłaściwym zachowaniom, stymuluje zachowania prawidłowe i rozwojowe;
EK3 definiowany jako "utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, empatią i radością w działaniu pedagogiczno-katechetycznym, angażuje się i angażuje innych w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogiczno-katechetycznych"
nzal - nie utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami praktyki pedagogiczno-katechetycznej, brak mu rozwagi, empatii i radości w działaniu, nie potrafi zaangażować siebie i innych w planowanie i realizowanie swoich działań;
zal - odznacza się rozwagą i empatią z radością angażuje siebie i innych w planowanie i realizowanie swoich działań pedagogiczno-katechetycznych, utożsamia się z celami, zadaniami i wartościami realizowanymi w swojej pracy.
Kryteria oceniania
Udział w ćwiczeniach (lista obecności)
Lektura zaproponowanej literatury (ocenianie ciągłe)
Przygotowanie katechezy liturgicznej
Literatura
Murawski R., Historia Katechezy, Katecheza w pierwszych wiekach, Warszawa 2011.
Murawski R., Historia Katechezy, Katecheza w średniowieczu, Warszawa 2011.
Sinka T., Zarys liturgiki, Kraków 2004.
Zając M. (red.), Katecheza w parafii, Lublin 2016.
Stala J. (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, Tarnów 2010.
Misiaszek K. (red), Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, Warszawa 2002.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Katechezy liturgiczne, https://www.youtube.com/playlist?list=PLk0vHS0XO3qCAhmFNwznzm4LI6E6lbjs8 [10.10.2018].
Hołodok S., Liturgia i katecheza, https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAL/w_sluzbie_02_2010_lit_i_kat.html [15.10.2018].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: