Teologia dogmatyczna: Znaczenie objawień maryjnych dla Kościoła WT-FW-CWY2
1. Objawienie publiczne a objawienia prywatne.
2. Objawienia w Biblii.
3. Rodzaje objawień.
4. Objawienia maryjne w tradycji chrześcijańskiego Wschodu.
5. Objawienia maryjne w tradycji patrystycznej łacińskiej.
6. Objawienia i widzenia Najświętszej Maryi Panny w średniowieczu.
7. Wypowiedzi Nauczycielskiego Urzędu Kościoła na temat objawień i wizji.
8. Kryteria badania autentyczności tzw. objawień prywatnych.
9. Znaczenia Objawień maryjnych dla Kościoła i świata.
10. Kwestia "prywatności" objawień pochrystusowych. Czy tzw. objawienia prywatne są źródłem teologii?
11. Najważniejsze objawienia maryjne uznane przez Kościół.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma gruntowną wiedzę teologiczną, opartą na znajomości Pisma
Świętego, patrystyki i historii Kościoła.
Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy
teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania
autonomicznych działa zmierzających do rozwoju intelektualnego i
kierowania własnym rozwojem moralno-duchowym.
Jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze
lokalnym i globalnym
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kolokwium jest przygotowanie 15-minutowego przedłożenia na temat jednego z uznanych przez Kościół objawień maryjnych.
Literatura
Dokumenty Nauczycielskiego Urzędu Kościoła
• Sobór Laterański V, Sesja 11 (19.12.1516) O sposobie głoszenia kazań, nr 15-17, w: Dokumenty Soborów powszechnych. Tekst łaciński, polski, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2005, s. 138-139.
• Sobór Trydencki, Sesja 25/A (3.12.1563), Wzywanie, cześć i relikwie świętych oraz święte obrazy, nr 11-13, w: Dokumenty Soborów powszechnych. Tekst łaciński, polski, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2005, s. 783-784.
• Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna „O Objawieniu Bożym”, nr 4:
• Paweł VI, Adhortacja apoastolska „Signum magnum” (13.05.1967), w: Tak czcić Matkę Bożą. Paweł VI o kulcie Najświętszej Maryi Panny, red. S.C. Napiórkowski, Niepokalanów 2004, s. 7-29. Zwłaszcza numery: 0, 4, 8.
• Paweł VI, Adhortacja apostolska "Marialis cultus" (02.02.1974), w: Tak czcić Matkę Bożą. Paweł VI o kulcie Najświętszej Maryi Panny, red. S.C. Napiórkowski, Niepokalanów 2004, s. 31-118. Zwłaszcza nr 38.
• Kongregacja Nauki Wiary, Normy postępowania w rozeznawaniu domniemanych objawień i przesłań (25.02.1978), Notitiae 49(2012) 271-288, tekst polski: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/normyobjawien_14122011.html
• Katechizmu Kościoła Katolickiego, nr 67:
• Kongregacja Nauki Wiary (Abp Tarcisio Bertone - sekretarz), Orędzie fatimskie (26.06.2000), we: Wspomnienia S. Łucji z Fatimy, zebrał L. Kondor SVD, Fatima, 2002, s. 205-212.
• Ratzinger J. kard, Komentarz teologiczny do dokumentu Kongregacji Nauki Wiary Orędzie fatimskie z dnia 26.06.2000 roku, w: Wspomnienia S. Łucji z Fatimy, zebrał L. Kondor SVD, Fatima, 2002, s. 230-243.
• Papieska Międzynarodowa Akademia Maryjna, Matka Pana. Pamięć – obecność – nadzieja. Niektóre aktualne zagadnienia dotyczące postaci i misji Najświętszej Dziewicy Maryi, Watykan 2000, Salvatoris Mater 4(2003) nr 3, 311-396. Numer 76.
• Benedykt XVI, Adhortacja „Verbum Domini” (30.09.2010. Nr 13-14.
Literatura przedmiotu
• Barnay S., Objawienia i widzenia Najświętszej Maryi Panny w średniowieczu, w: Objawienia maryjne. Drogi interpretacji, red. K. Pek MIC, Warszawa 1994, s. 111-122.
• Bouflet, P. Boutry, Znak na niebie. Objawienia Matki Bożej, Warszawa 2000, s. 7-8; 33.
• Ferdek B., Objawienia maryjne a znaki czasów, Salvatoris Mater 11(2009) nr 1, 47-58.
• Gambero L., SM, Objawienia maryjne w tradycji patrystycznej łacińskiej, w: Objawienia maryjne. Drogi interpretacji, red. K. Pek MIC, Warszawa 1994, s. 69-84.
• Kochaniewicz B. OP, Objawienia maryjne jako locus theologicus, Salvatoris Mater 11 (2009) nr 1, 32-46.
• Janusz Kumala, Objawienia maryjne w tradycji chrześcijańskiego Wschodu w kontekście kultury oniryczno-wizyjnej, w: Objawienia maryjne. Drogi interpretacji, red. K. Pek MIC, Warszawa 1994, s. 85-110.
• Laurentin R., Współczesne objawienia Najświętszej Maryi Panny, Gdańsk 1995.
• R. Pannet, Objawienia maryjne, Kraków 2007.
• Perella S., Mariofanie w „dziś” Kościoła i świata, w: Wokół objawień maryjnych. Polskie pokłosie XXII Międzynarodowego Kongresu Mariologiczno-Maryjnego w Lourdes (4-8.09.1988), red. T. Siudy, G. Bartosik OFMConv, Częstochowa 2009, s. 28-32.
• Rusecki M., Kryteria „objawień prywatnych”, w: Objawienia maryjne. Drogi interpretacji, red. K. Pek MIC, Warszawa 1994, s. 35-51.
• Staniek K., Objawienia maryjne u podstaw polskich sanktuariów w świetle kazań koronacyjnych w II połowie XX wieku, Salvatoris Mater 11(1009) nr 1, 185-205.
• Tronina A., Jedno objawienie i wielość zjawień. Od teofanii do mariofanii, w: Objawienia maryjne. Drogi interpretacji, red. K. Pek MIC, Warszawa 1994, s. 27-34.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: