Media społecznościowe jako narzędzie nowej ewangelizacji WT-FW-CWW3
Celem zajęć jest uświadomienie potrzeby korzystania z nowych technologii w Kościele. W tym kontekście warto zapoznać się z nauczaniem Kościoła o tzw. „nowych mediach” i przeanalizować zagadnienie duszpasterstwa, np. młodzieży jako ważnego obszaru działalności Kościoła. Ponadto, trzeba zapoznać się z jednym z głównych zadań Kościoła, jakim jest ewangelizacja. Zajęcia mają być próbą zaproponowania konkretnych zadań, jakie stoją przed duszpasterzami, ale też ludźmi świeckimi, a do zrealizowania których posłużą media społecznościowe, popularne wśród milionów ludzi. Współcześnie powinniśmy mieć bowiem na uwadze „znaki czasu”, w wyniku których trzeba posługiwać się nowymi sposobami głoszenia niezmiennej Ewangelii.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
EK nr 1 – ma wiedzę na temat działania mediów społecznościowych
EK nr 2 – ma uporządkowaną wiedzę w zakresie funkcjonowania mediów społecznościowych jako narzędzia nowej ewangelizacji
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 3 – potrafi zaproponować pomysły wykorzystania mediów społecznościowych w ewangelizacji
KOMPETENCJE:
EK nr 4 – dostrzega wartość Internetu w duszpasterstwie
EK nr 5 – jest świadomy potrzeby wykorzystania nowoczesnych technologii w Kościele
Nakład pracy studenta/studentki:
15 godzin – udział w ćwiczeniach
5 godzin – bezpośrednie przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach
5 godzin – udział w dyskusji
20 godzin – przygotowanie do zaliczenia
10 godzin – zapoznanie z literaturą
5 godzin – konsultacje z prowadzącym
Razem: 60 godzin
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 i nr 2 realizowane metodą wykładu, weryfikowane przez aktywne uczestnictwo w zajęciach/dyskusji.
EK nr 3, nr 4 i nr 5 realizowane metodą pracy indywidualnej, bądź zespołowej – analiza studium przypadku, weryfikowane poprzez przygotowanie pracy zaliczeniowej.
EK nr 1
Na ocenę 2: nie potrafi zdefiniować mediów społecznościowych i podać przykładów
Na ocenę 3: potrafi zdefiniować media społecznościowe
Na ocenę 4: potrafi wymienić przykłady mediów społecznościowych wraz z dodatkowymi informacjami na ich temat
Na ocenę 5: potrafi wymienić przykłady mediów społecznościowych wraz z dodatkowymi informacjami na ich temat, podać ich definicję, wyróżnia się znajomością konkretnych kanałów mediów społecznościowych
EK nr 2
Na ocenę 2: nie posiada wiedzy w zakresie funkcjonowania mediów społecznościowych jako narzędzia nowej ewangelizacji
Na ocenę 3: posiada jedynie podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania mediów społecznościowych jako narzędzia nowej ewangelizacji
Na ocenę 4: posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania mediów społecznościowych jako narzędzia nowej ewangelizacji, definiuje nową ewangelizację w oparciu o nauczanie Kościoła
Na ocenę 5: zna wiele konkretnych przykładów, pokazujących wykorzystanie mediów społecznościowych jako narzędzia nowej ewangelizacji
EK nr 3
Na ocenę 2: nie dostrzega żadnych możliwości wykorzystania mediów społecznościowych w ewangelizacji
Na ocenę 3: dostrzega potrzebę ewangelizacji przez media społecznościowe
Na ocenę 4: potrafi zaproponować pomysły wykorzystania mediów społecznościowych w ewangelizacji
Na ocenę 5: wyróżnia się biegłością w funkcjonowaniu mediów społecznościowych
EK nr 4
Na ocenę 2: nie dostrzega wartości Internetu w duszpasterstwie
Na ocenę 3: dostrzega niektóre plusy obecności w przestrzeni mediów społecznościowych w kontekście nowej ewangelizacji
Na ocenę 4: jest świadomy konieczności uczestniczenia w ewangelizacji poprzez media społecznościowe
Na ocenę 5: rozumie potrzebę zgłębiania wiedzy dotyczącej wykorzystania nowych mediów w ewangelizacji
EK nr 5
Na ocenę 2: nie dostrzega potrzeby wykorzystania nowoczesnych technologii w Kościele
Na ocenę 3: dostrzega potrzebę wykorzystania nowoczesnych technologii w Kościele
Na ocenę 4: dostrzega współczesne wyzwania Kościoła dotyczące wykorzystania nowoczesnych technologii
Na ocenę 5: wyróżnia się wiedzą w zakresie nowych technologii, wskazuje przykłady ich wykorzystania w Kościele, dostrzega potrzebę rozwijania się w tym kierunku, rozumiejąc cele i zadania nowej ewangelizacji
Zaliczenie:
Przygotowanie pracy zaliczeniowej opartej na analizie wybranego profilu na dowolnym kanale społecznościowym. Obecność na zajęciach. Możliwa jedna nieobecność.
Zakresy tematów:
1. Media społecznościowe – wyjaśnienie terminologii
2. Nauczanie Kościoła na temat nowych form komunikacji
3. Nowa ewangelizacja jako istotny obszar działalności Kościoła
4. Duszpasterstwo w social mediach na wybranych przykładach
Literatura
Belina D., Pasterz w sieci – biskupi katoliccy ewangelizujący przez Internet, [w:] Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013, s. 213-224.
Benedykt XVI, Nowe technologie. Nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni. Orędzie na 43. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.
Benedykt XVI, Portale społecznościowe: bramy prawdy i wiary; nowe przestrzenie dla ewangelizacji. Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.
Benedykt XVI, Prawda, przepowiadanie i autentyczność życia w erze cyfrowej. Orędzie na 45. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.
Chmielewski M., Media społecznościowe jako narzędzia nowej ewangelizacji, [w:] Świat i Słowo, nr 1(22), Bielsko-Biała 2014, s. 213-229.
Czuba K., Etos dziennikarza w odniesieniu do nowych mediów, [w:] Nowe media – możliwości i pułapki, red. M. Laskowska, A. Adamski, Poznań-Opole 2011, s. 11-20.
Jan Paweł II, Il rapido sviluppo. Szybki rozwój. List apostolski do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu.
Jan Paweł II, Internet: nowe forum głoszenia Ewangelii. Orędzie na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, https://www.paulus.org.pl/231,36-sdssp-jan-pawel-ii-2002.
Jan Paweł II, Rozgłaszajcie to na dachach: Ewangelia w epoce globalnej komunikacji. Orędzie na 35. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.
Kamiński R., Metody teologii pastoralnej, [w:] Teologia pastoralna, red. tenże, t. 1, Lublin 2000 s. 24-26.
Kaplan A.M., Haenlein M., Users of the world, unite! The challenges andopportunities of Social Media, [w:] „Buisness Horizons”, Bloomingtoon 2010, s. 59-68.
Laskowska M., Nowe media w służbie człowieka. Zarys problematyki w kontekście etyki i aksjologii mediów, [w:] „Teologia Praktyczna”, t. 13, Poznań 2012, s. 123-137.
Levinson P., Nowe nowe media, tłum. M. Zawadzka, Kraków 2010.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, Watykan 2000.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska „Aetatis novae” o przekazie społecznym w dwudziestą rocznicę ogłoszenia instrukcji „Communio et progressio”.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet, Watykan 2002.
Paweł VI, Adhortacja apostolska o ewangelizacji w świecie współczesnym, Evangelii nuntiandi, Watykan 1973.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia-dokumenty-dylematy, Kraków 2002.
Rodriguez J., Nowa ewangelizacja Europy w nauczaniu Jana Pawła II, [w:] Nowa ewangelizacja, red. L. Balter, S. Dusza, F. Mickiewicz, S. Stancel, Poznań 1993, s. 166-186.
Sobór Watykański II, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 87-95.
Sokołowski M., Kultura, media, komunikacja wiary, Olsztyn 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: