Posługa słowa w Kościele WT-FW-CWI2
Kościół na mocy wezwania Jezusa „Idźcie i głoście!” zobowiązany jest do dawania świadectwa o Jego Założycielu oraz do szerzenia Jego zbawiennej nauki. Każdy wierzący, przez chrzest i bierzmowanie zobowiązany jest do niesienia innym Chrystusa i świadczenia o Nim. Niektórzy jednak zostają przez Kościół wezwani do szczególnego zadania pełnienia odpowiedzialnej i wymagającej posługi Słowa. Ćwiczenia te mają za zadanie udzielić pomocy tym, którzy w sposób szczególny zostali posłani przez biskupa, by dzielić się depozytem wiary. Jednocześnie mają one uwrażliwić na misję Kościoła oraz na godne reprezentowanie Urzędu Nauczycielskiego. Celem ćwiczeń jest także przygotowanie do udziału duchownych i świeckich w funkcji nauczycielskiej Kościoła (munus docendi), jako że zarówno prezbiterzy jak i wierni świeccy są pomocnikami biskupa w wypełnianiu jego władzy i misji nauczania. Uczestnik ćwiczeń ma nabyć wszechstronną wiedzę na temat posługi Słowa oraz wskazówki do jak najlepszego jej realizowania.
Zakres tematów:
1. Biblia jako źródło przepowiadania Słowa.
2. Tradycja i Magisterium jako źródło przepowiadania Słowa.
3. Liturgia jako źródło przepowiadania Słowa.
4. Doświadczenie życiowe jako źródło przepowiadania Słowa.
5. Głosiciel Słowa w kontekście współczesnych teorii komunikacji.
6. Posługa Słowa a znaki czasu.
7. Charakterystyka współczesnego polskiego słuchacza
(z wyodrębnieniem dzieci, młodzieży, dorosłych).
8. Wykorzystanie środków masowego przekazu w posłudze Słowa.
9. Lekcja religii w szkole realizacją posługi Słowa.
10. Katecheza parafialna pogłębieniem szkolnego nauczania religii.
11. Posługa Słowa w ramach rekolekcji dla dzieci i młodzieży.
12. Posługa słowa w przygotowaniu do chrztu, Eucharystii bierzmowania i małżeństwa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
/wiedza/
Student zna terminologię związaną z funkcją nauczania w ramach Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz Magisterium Kościoła; zna pojęcia związane z przepowiadaniem słowa Bożego, katechizacją, działalnością misyjną Kościoła, wychowaniem katolickim; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła; ma wiedzę biblijno – teologiczną dotyczącą posługi Słowa, wychowania katolickiego, moralności chrześcijańskiej oraz misji.
/umiejętności/
Student potrafi wskazać i wyjaśnić źródła munus docendi; umie wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce posługi Słowa; w sposób jasny i rzeczowy potrafi przedstawiać doktrynę chrześcijańskiej wiary; na bazie wiedzy biblijno – teologicznej ma zdolność redakcji tekstów o posłudze nauczania.
/kompetencje/
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju duchowego, zawodowego, społecznego, osobistego i naukowego; docenia znaczenie nauczycielskiej misji Kościoła; w sposób naturalny utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami prezentowanymi i wypełnianymi przez Kościół w praktyce jego misji; odznacza się roztropnością, zdecydowaniem, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w nauczycielskie posłannictwo Kościoła, dla którego poświęca swoje zdolności i uzyskane kompetencje.
Kryteria oceniania
1. Obecność na ćwiczeniach,
2. Znajomość literatury,
3. Aktywność na zajęciach,
4. Analiza wybranego zagadnienia
Literatura
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kanony 747-833
Katechizm Kościoła Katolickiego, nr. 1 – 184.
Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”
Adhortacja apostolska „Evangelii nuntiandi”
Adhortacja Apostolska „Catechesi tradendae”
Adhortacja Apostolska „Evangelii gaudium”
Papieska Komisja Biblijna „Interpretacja Pisma Świętego w Kościele”
Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów „Instrukcja o niektórych kwestiach dotyczących współpracy wiernych świeckich w ministerialnej posłudze kapłanów”
Franco Ardusso „Magisterium Kościoła”
Ryszard Kamiński, „Teologia pastoralna”, Tom I i II
Wiesław Przyczyna „Prawdy wiary w przepowiadaniu”
Józef Krukowski, „Zadanie nauczycielskie Kościoła wobec wyzwań XXI wieku”
Xavier Leon – Dufour „Słownik teologii biblijnej”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: