Teologia moralna: Kształtowanie tożsamości płciowej . Trudności i wyzwania WT-FW-CTO10
Teologia moralna dotyczy namysłu nad człowiekiem, zarówno pod kątem indywidualnym jak i społecznym. Punktem odniesienia dla tak rozumianego opisu są dane pochodzące zarówno z wyników nauk empirycznych jak i z namysłu spekulatywnego. Ćwiczenia mają za zadanie pogłębić refleksję o człowieku, usystematyzować siatkę pojęć odnoszącą się do jego rozwoju oraz sformułować wyzwania moralne, które pojawiają się odnośnie jego definicji we współczesnych czasach. Kwestia tożsamości płciowej, integralnie związana z antropologią, rozpatrywana będzie zarówno pod kątem filozoficznym, psychologicznym jak i teologicznym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: W06 student ma uporz ądkowan ą, pog łębioną, prowadz ąc ą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej (fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej)
W zakresie umiejętności: U01 student potrafi samodzielnie wyszukiwa ć, analizowa ć, ocenia ć, selekcjonowa ć i integrowa ć informacje z wykorzystaniem ró żnych źróde ł oraz formu łować na tej podstawie krytyczne s ądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
W zakresie kompetencji: K05 ma świadomo ść z łożoności rzeczywisto ści i rozumie potrzeb ę interdyscyplinarnego podej ścia do rozwi ązywanych problemów
Kryteria oceniania
Analiza, Krytyka źródeł, Wykład problemowy.
Kryteria oceny:
W06 rozumiany jako "ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej (fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej)"
Na ocenę:
Ndst (2) - nie posiada wiedzy z zakresu teologii moralnej;
Dst (3) - posiada podstawową wiedzę z zakresu teologii moralnej wynikającą z poprzednich lat kształcenia;
Db (4) - posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej;
Bdb (5) - posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej i poprawnie wybiera z niej treści odnoszące się do treści ćwiczeń.
U01 rozumiany jako "potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej"
Na ocenę:
Ndst (2) - nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. rozwoju tożsamości osoby;
Dst (3) - wymienia aktualne poglądy i interpretacje w zakresie tożsamości osoby;
Db (4) - wymienia aktualne poglądy interpretacje w zakresie tożsamości osoby i dokonuje ich krytycznej analizy;
Bdb (5) - dokonuje krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. tożsamości osoby, popierając swe wywody bogatą teorią.
K05 rozumianej jako "ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów"
Na ocenę:
Ndst (2) nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Dst (3) ma podstawową świadomość złożoności rzeczywistości i interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
Db (4) posiada pogłębioną świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Bdb (5) ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Literatura
Mroczkowski I., Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka Płock 2012; Paweł VI, Humanae vitae Kraków 2003; Peeters M., Gedner – światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013; Mroczkowski I., Chrześcijańska tożsamość osoby, Płock 2016; Duda M., Dogmat płci Gdańsk 2016; Milcarek P., Teoria ciała ludzkiego w pismach św. Tomasza z Akwinu ,Warszawa 1994; Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006; Bem S., Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: