Teologia duchowości - ćwiczenia WT-FW-CTDU
Tematyka zajęć
1. Teologii duchowości – przedmiot, źródła, zadania, metoda
2. Teologia duchowości pośród innych dyscyplin teologicznych
3. Teologia duchowości a nowożytne nauki o człowieku
4. Teologia duchowości w wybranych dokumentach Kościoła
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: y2jeeco
Wiedza
Student:
- wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych;
- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego;
- podaje przykłady powiązania treści teologicznych z innymi dziedzinami nauki;
- rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im;
- wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła;
- omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia;
- wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach;
- charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;
- omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym;
- dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń.
Umiejętności
Student:
- posługuje się w badaniach metodologią właściwą dla nauk teologicznych;
- dobiera metody i narzędzia przekazu treści teologicznych w działalności zawodowej;
- przedstawia zdobytą wiedzę teologiczną z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych;
- prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji;
- wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy;
- prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;
- dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym;
- posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) w rozwiązywaniu konkretnych problemów i wspieraniu funkcjonowania różnych wspólnot;
- wskazuje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu teologii i poszerzania umiejętności badawczych.
Kompetencje społeczne
Student:
- krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych;
- w wyrażanych opiniach wzmacnia swe stanowisko odwołując się do innych nauk;
- potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła;
- korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialności społecznej;
- wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej;
- wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła;
- proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła;
- omawia zasady etyczne obowiązujące w działalności naukowej i zawodowej interpretując je w kontekście współczesnych wyzwań;
- przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości;
- krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Chmielewski M., Metodologiczne podstawy teologii duchowości, w: Chmielewski M. (red.), Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, Lublin 1999, s. 45-85.
Chmielewski M., Teologia duchowości jako dyscyplina naukowa. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 66(2019) z. 5, s. 115-132.
Chmielewski M., Teologia duchowości w wybranych dokumentach Kościoła, „Roczniki Teologiczne” 47(2000) z. 5, s. 93-101.
Chmielewski M., Źródła teologii duchowości, „Roczniki Teologiczne” 43(2001) z. 5, s. 49-69.
Słomka J., Metodologia teologii duchowości, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 50(2017) z. 1, s. 129-142.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: