Zajęcia z zakresu: teologia dogmatyczna WT-FW-CTD4
Zakres tematów:
1. „Wierzymy”. Pojęcie symbolu. Historia Credo. Sobór Nicejski (325). Sobór Konstantynopolitański I (381).
2. Credo jako obrona biblijnej prawdy o Bogu Trójjedynym
3. Bóg Stwórca
4. Syn Boży – Jezus Chrystus
5. Duch Święty - Pan i Ożywiciel
6. Maryja – Dziewica i Matka
7. Jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół
8. Powtórne przyjście Chrystusa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii dogmatycznej, również w kontekście historii Kościoła.
Student potrafi zdefiniować symbol i credo, wskazać różnice pomiędzy Symbolem Apostolskim i Credo nicejsko-konstantynopolitańskim.
Student rozumie poszczególne treści składające się na wyznanie wiary i rozumie, że są one podstawą poszczególnych subdyscyplin teologii dogmatycznej.
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej, zwłaszcza w zakresie trynitologii i chrystologii. Student rozumie, jakie są przyczyny, dla których poszczególne elementy wyznania wiary, się weń znajdują, a ponadto potrafi wytłumaczyć ich zasadnicze znaczenie.
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową, w szczególności potrafi wyodrębnić specyficzny problem badawczy, zebrać odpowiednią literaturę, przeanalizować ją, dokonać jej syntezy i zaprezentować wyniki swoich badań w formie pisemnej i ustnej.
Kryteria oceniania
Przedstawienie prezentacji na zajęciach
Praca śródsemestralna
Aktywny udział w zajęciach poprzez dyskusję.
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
15 godz. - uczestnictwo w zajęciach
30 godz. - przygotowanie się do zajęć
30 godz. - przygotowanie pracy pisemnej
Literatura
• Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, opr. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2002
• Froniewski J., Znaczenie Soboru Nicejskiego (325 r.) dla Kościoła z perspektywy 1700 lat, "Teologia w Polsce" 19(2025)1, s. 71-92.
• Pyc M., Sobór chalcedoński w procesie kształtowanie się wiary w Jezusa Chrystusa, "Teologia w Polsce" 4(2010)1, s. 65-82.
• Sesboue B., Historia dogmatów, tom I BÓG ZBAWIENIA, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: