Sanktuaria chrzescijańskie w Ziemi Świętej WT-FW-CS2
Celem zajęć jest przybliżenie historii biblijnej, której wydarzenia opisane na kartach Pisma Świętego miały miejsce w lokalizacjach, które zostały odkryte przez archeologów lub do dzisiaj pozostają nierozpoznane. Z chrześcijańskiej perspektywy najważniejsze wydarzenia biblijne to te, które zostały opisane na kartach Ewangelii, dotyczące życia i działalności Jezusa Chrystusa. W wielu miejscach, które tradycja wskazuje jako lokalizacje czynów, znaków Jezusa, a szczególnie Jego Męki i Zmartwychwstania, powstały sanktuaria będące wyrazem wiary mieszkających tam chrześcijan, a następnie także przybywających pielgrzymów.
Zajęcia obejmą rozważania nad historią obecności chrześcijan w Ziemi Świętej, historią powstania sanktuariów oraz historią odkryć archeologicznych. Nie bez znaczenia pozostaje najnowsza historia konfliktu żydowsko-arabskiego, który wpływa na obecność chrześcijan oraz sytuację chrześcijańskich wspólnot i status sanktuariów.
Zajęcia mają charakter teoretyczny, dyskusyjny oraz praktyczny. W pierwszej kolejności domagają się wprowadzenia w tematykę, co umożliwi dyskusję nad omawianymi problemami, które dotyczą relacji między wspólnotami chrześcijańskimi, a także pomiędzy społeczeństwem arabskim i żydowskim oraz pomiędzy chrześcijanami i niechrześcijanami. Studenci sami również przygotują prezentację najważniejszych sanktuariów podając historię ich powstania oraz odnosząc się do tekstu Pisma Świętego, który stał się podstawą istnienia tradycji o danym miejscu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- wskazać najważniejsze lokalizacje wydarzeń biblijnych, zwłaszcza z Ewangelii
- omówić etapy historii na terenie Ziemi Świętej i wskazać okresy rozwoju architektury chrześcijańskiej na tym terenie
- przedstawić najważniejsze założenia działalności A. Barluzziego
- wymienić kilka historycznych świadectw pielgrzymowania do Ziemi Świętej
- wskazać na najważniejsze trudności wynikające z konfliktu izraelsko-arabskiego, a mające wpływ na sytuację chrześcijan w Ziemi Świętej
- wymienić najważniejsze instytucje kościelne, odłamy chrześcijaństwa, a także religie niechrześcijańskie, które są obecne w Ziemi Świętej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest udział w zajęciach. Na 4 zaplanowane spotkania, warunkiem zaliczenia jest obecność na wybranych 3 zajęciach.
Kryteria oceniania:
50% - test obejmujący wiedzę podaną w czasie części teoretyczno-dyskusyjnej. Test będzie przeprowadzony na ostatnich zajęciach.
50% - wygłoszenie prezentacji w zespole dotyczącej sanktuarium/miejsca świętego według przedstawionego wzoru na pierwszych zajęciach.
Aktywność podczas dyskusji i prezentacji może wpłynąć pozytywnie na ostateczną ocenę końcową.
Literatura
J. Murphy O'Connor, Przewodnik po Ziemi Świętej, Vocatio, Warszawa 2013
S. Klimas, Autentyczność Bożego Grobu w Jerozolimie, Calvarianum, Kalwaria Zebrzydowska 2018.
D. Baldi, W Ojczyźnie Chrystusa. Przewodnik po Ziemi Świętej. Kraków-Asyż 1982.
S. Jankowski, Przewodnik po Ziemi Św., Rzym 1983
S. Jankowski, D. Sztuk, Przewodnik po Ziemi Świętej, wyd. Salezjańskie, Warszawa 2021
P. Skucha, Ziemska Ojczyzna Jezusa, ATK, Warszawa 1985
S. Szuro, Jerozolima, Mediaprofit, Warszawa 2010
A. Humprehys, N. Tilbury, Izrael i terytoria palestyńskie, przewodnik praktyczny, Pascal, Warszawa 1999.
K. Szmajdziński, M. Szwemin, Ziemia Święta z Ewangelią Świętego Łukasza, Arti, Ożarów Mazowiecki 2020.
D. Bensimon, E. Errera, Żydzi i Arabowie. Historia Współczesnego Izraela, Cyklady, Warszawa 2000.
M. Bizan, Ziemia Święta. Zapiski z podróży. PIW, Warszawa 2000
P. Iwaszkiewicz (oprac.), Do Ziemi Świętej, Najstarsze opisy pielgrzymek do Ziemi Świętej, Kraków 1996.
https://www.seetheholyland.net/map-of-the-holy-land/
https://umap.openstreetmap.fr/en/map/a-map-for-christian-pilgrimage-to-holy-land-israel_1078372#9/32.0184/35.2390
https://www.biblewalks.com/maps/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: