Rodzina w Biblii WT-FW-CRB
Treści merytoryczne:
1. Współczesny kontekst rodziny.
2. Rodzina wspólnotą stworzoną przez Boga.
3. Typy rodziny w Piśmie świętym.
4. Małżeństwo w Biblii.
5. Dziecko w rodzinie. Obowiązki małżeńskie i rodzinne.
6. Śmierć i zwyczaje pogrzebowe.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: k3db273
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza
TMA_W01 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych. Student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny.
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat terminologii biblijnej odnoszącej się do małżeństwa i rodziny,
na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie,
na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie i omawia problematykę zagadnień rodzinnych opisanych w Biblii,
na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. terminologii biblijnej odnoszącej się do małżeństwa i rodziny, omawia problematykę zagadnień rodzinnych opisanych w Biblii przytaczając przykłady.
TMA_W05 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej.
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat teologii biblijnej,
na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie,
na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie,
na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. temat teologii biblijnej oraz zna proces powstawania ksiąg biblijnych.
Umiejętności
TMA_U02 - posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać profesjonalnych umiejętności w zakresie biblijnym,
na ocenę 3 (dst) - wskazuje wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy,
na ocenę 4 (db) - omawia wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności,
na ocenę 5 (bdb) - omawia różnorodne sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy biblijnej i rozwoju profesjonalnych umiejętności.
Kompetencje społeczne
TMA_K02 - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
na ocenę 2 (ndst) - nie rozumie potrzeby formacji religijno-duchowej i intelektualnej,
na ocenę 3 (dst) – wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy w stopniu dostatecznym,
na ocenę 4 (db) – ma świadomość potrzeby formacji intelektualnej oraz religijno-duchowej oraz czyni to w praktyce,
na ocenę 5 (bdb) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów małżeństwa i rodziny,
na ocenę 3 (dst) - przytacza zasłyszane argumenty nt. interdyscyplinarnego podejścia w/w zakresie,
na ocenę 4 (db) - uzasadnia sens i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia i podaje przykłady współpracy dyscyplin,
na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia sens, wartość i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia; samodzielnie planuje tę działalność i poszukuje możliwości jej realizacji, uwzględniając współpracę dyscyplin.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. pisemna praca zaliczeniowa.
3. aktywny udział w zajęciach.
6 godzin: aktywny udział w ćwiczeniach
15 godzin: przygotowanie do ćwiczeń, samodzielna praca
4 godziny: przygotowanie pracy pisemnej
RAZEM: 25 godzin
ECTS: 1 PUNKT
Literatura
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71.
2. Filipiak, M., Problematyka społeczna w Biblii, Warszwa 1985, s. 102-193.
3. Witaszek, G. (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin 1998, s. 203-248.
4. Witaszek, G. (Red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997.
5. Romaniuk K., Małżeństwo i rodzina w Biblii, Warszawa 1994.
6. Jelonek, T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie świętym, Kraków 2007.
7. Bartnicki, R., Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007.
8. Kułaczkowski, J., Jedność małżeńska w ujęciu Biblii, Lublin 2004.
9. Sarmiento, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii, Kraków 2002.
10. Pawlaczyk B., Matka i dziecko w świecie Biblii, Poznań 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: