Psychologia społeczna i psychologia małżeństwa i rodziny WT-FW-CPSMR
Treści merytoryczne:
1. Inteligencja emocjonalna a inteligencja ogólna. Różnice międzypłciowe w zakresie zdolności oraz w zakresie inteligencji emocjonalnej. Określenie własnego poziomu funkcjonowania w obszarze niektórych zdolności inteligencji emocjonalnej. Wpływ inteligencji emocjonalnej na różne aspekty życia. Rodzinne uwarunkowania inteligencji emocjonalnej.
2. Zasady budowania więzi międzyludzkich. Zaburzenia więzi. Style przywiązania. Trauma pochodząca z zaburzonego stylu przywiązania.
3. System rodzinny i jego dynamika. Granice w systemie rodzinnym. Role pełnione w systemie rodzinnym. Podsystemy w rodzinie. Koalicje i trójkaty w systemie rodzinnym.
4. Budowanie zdrowego małżeństwa. Prawidłowa i zaburzona komunikacja. Asertywne komunikowanie się.
5. Rodzina z problemem alkoholowym. Role pełnione przez dzieci w rodzinie z rodzicem alkoholikiem. Współuzależnienie. PTSD (Post Traumatic Stress Disorders) u dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym. DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Opis ECTS:
aktywny udział w zajęciach - 30h
konsultacje z prowadzącym - 10h
praca własna studenta - 10h
Razem 50h - 2 punkty ECTS
Efekty kształcenia:
Znajomość podstawowej problematyki z obszaru psychologii małżeństwa, rodziny i społecznej poruszanej na zajęciach. Zrozumienie dynamiki relacji międzyludzkich. Znajomość skutecznych metod i strategii komunikacyjnych. Świadomość konsekwencji wczesnodziecięcej traumy oraz innych problemów rodzinnych oraz perspektywy poradzenia sobie z nimi.
Kryteria oceniania
Student zalicza zajęcia poprzez aktywny udział w zajęciach. W przypadki nieobecności większej niż jedna, student dodatkwo zalicza kolokwium ustne na podstawie literatury wyznaczonej przez wykładowcę.
Metody dydaktyczne:
a. sytuacyjna
b. burza mózgów
c. ćwiczeniowa na bazie materiałów filmowych
d. drama
e. wykład mutimedialny
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Orzechowski, J., Śmieja, M. (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Plopa, M. (2005). Psychologia Rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
3. Ryś, M. (2004). Systemy Rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
4. Ryś, M. (2007). Rodzinne uwarunkowania psychospołeczne funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PAN>
Literatura uzupełniająca:
1. Aronson, E, Wilson Timothy D, Alert Robin M. (2004). Psychologia Społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zyski i S-ka.
2. Matczak, A., Knopp K., A., (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Wydawnictwo Liberi Libri.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: