Prymat biskupa Rzymu, a realizacja idei synodalności WT-FW-CPB
Celem ćwiczeń jest właściwe zrozumienie urzędu biskupa Rzymu związanego z prawdą o jego prymacie w Kościele powszechnym, który nie zawsze spotyka się z właściwą interpretacją zarówno ze strony chrześcijan innych wyznań, jak też przedstawicieli innych religii. Spowodowane to jest zróżnicowaną hermeneutyką tekstu prymacjalnego (Mt 16, 17-19). Uświadomienie posłannictwa św. Piotra przejawiające się w kategorii prymatu, a następnie kolejnych jego następców kontynuujących doświadczenie tej prawdy po przez spojrzenie na źródła, które przyczyniły się do zaistnienia tej praktyki w Kościele. Poznanie kontekstu historycznego i teologicznego wypracowanego na przestrzeni wieków przez Kościół w oparciu o przekaz Pisma Świętego i Tradycji. Zasadnicza treść zajęć będzie próbą ukazania argumentów związanych ze zrozumieniem prymatu biskupa Rzymu – takim jakim on właściwie jest i jego realizacji w kontekście synodalności. Określenie prymatu jako tego, który nie może istnieć w oderwaniu od osoby papieża, poprzez którego posługę w Kościele ta prawda dogmatyczne nabiera pragmatycznego charakteru. W celu ukazania syntezy całości poruszanego zagadnienia posłuży systematyczna analiza właściwych tekstów i odnoszący się do nich komentarz teologiczny. Korzystając z tekstów źródłowych zostanie poddana refleksji rzeczywistość prymatu, jego nieustanna ciągłość, wartość i zasada przejawiające się między innymi w papieskim nauczaniu infallibili magisterio.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie odbywało za pomocą następujących metod:
-metoda podająca (wykład informacyjny i konserwatoryjny)
-metoda eksponująca (pokaz, prezentacja)
-metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach).
Kryteria:
1. Obecność na zajęciach stacjonarnych/online
2. Zaangażowanie studenta w zajęciach
3. Znajomość literatury
4. Wyznaczenie tematu związanego z realizacją ćwiczeń
5. Przedstawienie zagadnienia
Na ocenę:
Student:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianych treści, brak zaangażowania do pracy indywidualnej i/lub w grupie; brak obecności na zajęciach,
Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauki o prymacie biskupa Rzymu, potrafi współpracować w grupie,
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe zagadnienia związane z prymatem biskupa Rzymu i określa ideę synodalności w Kościele; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat,
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu teologii prymatu biskupa Rzymu; wskazuje na realizację idei synodalności w Kościele; potrafi wskazać uwarunkowania historyczne omawianych zagadnień odwołując się do ich realizacji w Tradycji Kościoła; przygotował prezentację multimedialną na zaproponowany temat.
Literatura
1. Sobór Watykański I, Konstytucja o Kościele Chrystusowym. Pastor Aeternus.
2. Sobór Watykański II, Konstytucja o Kościele Chrystusowym. Lumen Gentium.
3. Sobór Watykański II, Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele.
4. Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Synodalność w życiu i misji Kościoła, Kraków 2020.
5. Bonifacy VIII, Bulla. Unam sanctam catolicam et apostolicam ecclesiam.
6. Jan PAweł II, List apostolski Motu Proprio o naturze teologicznej i prawnej Konferencji Episkopatów.
7. Jan Paweł II, Biskupi-Następcy Apostołów.
8. Jan Paweł II, Kościół- Wspólnota hierarchiczna zbudowana na fundamencie Dwunastu.
9. Kongregacja Nauki Wiary, Prymat Następcy Piotra w tajemnicy Kościoła, w: L`Oss Rom (PL) 2 (1999), s. 52-56.
10. Obrzędy święceń Biskupów, Prezbiterów, Diakonów, w: Pontyfikał Rzymski, Katowice 1999.
11. Sobór Trydencki, Dekret o nauczaniu i głoszeniu. Super lectione et praedicatione.
12. Bachanek G., Prymat Papieża w ujęciu Josepha Ratzingera, w: Warszawskie Studia Teologiczne 18(2005), s. 165-178.
13. Balthasar H.U.von., Wierzę w Kościół powszechny, Poznań 1998.
14. Bartnik Cz., Nauka Leona Wielkiego o prymacie biskupa Rzymu, w: Vox Patrium 46-47(2004), s. 312-322.
15. Prymat papieski w świetle eklezjologii prakseologicznej, w: Communio 6(1991), s. 81-92.
16. Bocian J., Biblijne podstawy doktryny o nieomylności papieża, Pieniężno 2000.
17. Dola T., Kościelny charyzmat nieomylności, w: Colloquium salutis 18-19(1986-1687), s. 196-207.
18. Filis J., Piotr fundatorem dynamicznej jedności naszego Kościoła, w: Colloquia Theologica Ottoniana 1(2005), s. 7-31.
19. Głowa S., Bieda I. (red.), Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, Poznań 1998.
20. Grant M., Święty Piotr, Warszawa 2001.
21. Iwaszkiewicz-Wronikowska B., Najstarsze przedstawienia Piotra i Pawła, a problem prymatu, w Vox Patrium 46-47(2004), s. 398-412.
22. LAchowicz J., Autorytet Biskupa Rzymu w nauczaniu i praktyce św. Grzegorza Wielkiego, w: Vox Patrium 46-47(2004), s. 347-362.
23. McKenzie J.L., Władza w Kościele, Warszawa, 1972.
24. Schatz K., Prymat papieski od początków do współczesności, Kraków 2004.
25. Słomski W., Prymat w Kościele. Prymat Piotra w koncepcji eklezjologicznej Mikołaja Mikołajewicza Afanasjewa, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: