Osoba w teologii moralnej - zagadnienia wstępne WT-FW-CO
Teologia moralna dokonuje refleksji nad człowiekiem, zarówno pod kątem indywidualnym jak i społecznym. Punktem odniesienia są dane antropologiczne pochodzące zarówno z wyników nauk empirycznych jak i z namysłu spekulatywnego. Ćwiczenia mają za zadanie pogłębić naukę o ludzkiej naturze, usystematyzować siatkę pojęć odnoszącą się do rozwoju człowieka oraz sformułować wyzwania moralne, które pojawiają się wobec niego we współczesnych czasach.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu:
w zakresie wiedzy - student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej (fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej)
w zakresie umiejętności - student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrowaćć informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
w zakresie kompetencji społecznych - student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Kryteria oceniania
Kod zespołu w MsTeams: 47oqs1t
Analiza, krytyka źródeł, wykład problemowy, praca w grupach.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest złożenie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów.
Na ocenę:
Ndst (2) - student nie posiada wiedzy z zakresu teologii moralnej;
Dst (3) - student posiada podstawową wiedzę z zakresu teologii moralnej wynikającą z poprzednich lat kształcenia;
Db (4) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej;
Bdb (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej i poprawnie wybiera z niej treści odnoszące się do treści ćwiczeń.
Na ocenę:
Ndst (2) - student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. rozwoju tożsamości osoby;
Dst (3) - student wymienia aktualne poglądy i interpretacje w zakresie tożsamości osoby;
Db (4) - student wymienia aktualne poglądy interpretacje w zakresie tożsamości osoby i dokonuje ich krytycznej analizy;
Bdb (5) - student dokonuje krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. tożsamości osoby, popierając swe wywody bogatą teorią.
Na ocenę:
Ndst (2) student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Dst (3) student ma podstawową świadomość złożoności rzeczywistości i interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
Db (4) student posiada pogłębioną świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Bdb (5) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Kryteria oceny pracy zaliczeniowej:
Ndst (2) Brak pracy bądź napisanie jej nie na temat z rażącymi błędami rzeczowymi, które świadczą o nieznajomości zarówno teologii moralnej jak i form rozwiązywania wynikających w jej ramach kontrowersji. Student nie zna tekstów źródłowych i literatury przedmiotu oraz nie potrafi z nich korzystać.
Dst (3) Student wykazuje się podstawową wiedzą, jeśli chodzi o teologię moralną, potrafi dostrzec niektóre aspekty moralne.
Db (4) Student umie przygotować pracę ukazującą wybrany problem moralny oraz jego reperkusje we współczesności. W swojej argumentacji odwołuje się do podstawowych źródeł, dokumentów Magisterium i podaje literaturę przedmiotu, do której można się odnieść szukając odpowiedzi na problemy natury moralnej, związane z kontrowersjami wokół początków ludzkiego życia. Umie także wyjaśnić innym czynniki, które wpływały na kształtowanie się doktryny. Zna podstawową literaturę przedmiotu i potrafi z niej korzystać.
Bdb (5) Student w przygotowanej przez siebie pracy umie przedstawić problem i wieloaspektowo wyjaśnić powstające w jego wyniku kontrowersje; w swojej argumentacji odwołuje się do dokumentów Magisterium, potrafi dokonać syntezy i podaje czynniki, które wypłynęły na kształtowanie się myśli doktrynalnej. Zna źródła teologii moralnej i potrafi z ich pomocą konstruować własną argumentację. Stosując metody hermeneutyki teologii moralnej potrafi z nich wydobyć treści teologiczne oraz ukazać ich wymiar moralny zarówno w życiu indywidualnym jak i społecznym. Umie harmonijnie łączyć ze sobą wiedzę z różnych dyscyplin: teologii i psychologii przy rozwiązywaniu problemów natury moralnej.
Literatura
Mroczkowski I., Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka Płock 2012; Paweł VI, Humanae vitae Kraków 2003; Peeters M., Gedner – światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013; Mroczkowski I., Chrześcijańska tożsamość osoby, Płock 2016; Duda M., Dogmat płci Gdańsk 2016; Milcarek P., Teoria ciała ludzkiego w pismach św. Tomasza z Akwinu ,Warszawa 1994; Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006; Bem S., Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Warszawa 2000; Muszala A., Embrion ludzki w starożytnej refleksji teologicznej, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: