Wybrane zagadnienia moralne dotyczące natury człowieka WT-FW-CNCZ
Teologia moralna dotyczy namysłu nad człowiekiem, zarówno pod kątem indywidualnym jak i społecznym. Punktem odniesienia dla tak rozumianego opisu są dane pochodzące zarówno z wyników nauk empirycznych jak i z namysłu spekulatywnego. Ćwiczenia mają za zadanie pogłębić refleksję o człowieku, usystematyzować siatkę pojęć odnoszącą się do jego rozwoju oraz sformułować wyzwania moralne, które pojawiają się odnośnie jego definicji we współczesnych czasach. Kwestia tożsamości płciowej, integralnie związana z antropologią, rozpatrywana będzie zarówno pod kątem filozoficznym, psychologicznym jak i teologicznym.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod zespołu: d09f4h0
Po zaliczeniu przedmiotu:
w zakresie wiedzy - student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej (fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej)
w zakresie umiejętności - student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrowaćć informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
w zakresie kompetencji społecznych - student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Kryteria oceniania
analiza, krytyka źródeł, wykład problemowy, praca w grupach.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest złożenie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów.
Na ocenę:
Ndst (2) - student nie posiada wiedzy z zakresu teologii moralnej;
Dst (3) - student posiada podstawową wiedzę z zakresu teologii moralnej wynikającą z poprzednich lat kształcenia;
Db (4) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej;
Bdb (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej i poprawnie wybiera z niej treści odnoszące się do treści ćwiczeń.
Na ocenę:
Ndst (2) - student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. rozwoju tożsamości osoby;
Dst (3) - student wymienia aktualne poglądy i interpretacje w zakresie tożsamości osoby;
Db (4) - student wymienia aktualne poglądy interpretacje w zakresie tożsamości osoby i dokonuje ich krytycznej analizy;
Bdb (5) - student dokonuje krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. tożsamości osoby, popierając swe wywody bogatą teorią.
Na ocenę:
Ndst (2) student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Dst (3) student ma podstawową świadomość złożoności rzeczywistości i interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
Db (4) student posiada pogłębioną świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
Bdb (5) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Kryteria oceny pracy zaliczeniowej:
Ndst (2) Brak pracy bądź napisanie jej nie na temat z rażącymi błędami rzeczowymi, które świadczą o nieznajomości zarówno teologii moralnej jak i form rozwiązywania wynikających w jej ramach kontrowersji. Student nie zna tekstów źródłowych i literatury przedmiotu oraz nie potrafi z nich korzystać.
Dst (3) Student wykazuje się podstawową wiedzą, jeśli chodzi o teologię moralną, potrafi dostrzec niektóre aspekty moralne.
Db (4) Student umie przygotować pracę ukazującą wybrany problem moralny oraz jego reperkusje we współczesności. W swojej argumentacji odwołuje się do podstawowych źródeł, dokumentów Magisterium i podaje literaturę przedmiotu, do której można się odnieść szukając odpowiedzi na problemy natury moralnej, związane z kontrowersjami wokół początków ludzkiego życia. Umie także wyjaśnić innym czynniki, które wpływały na kształtowanie się doktryny. Zna podstawową literaturę przedmiotu i potrafi z niej korzystać.
Bdb (5) Student w przygotowanej przez siebie pracy umie przedstawić problem i wieloaspektowo wyjaśnić powstające w jego wyniku kontrowersje; w swojej argumentacji odwołuje się do dokumentów Magisterium, potrafi dokonać syntezy i podaje czynniki, które wypłynęły na kształtowanie się myśli doktrynalnej. Zna źródła teologii moralnej i potrafi z ich pomocą konstruować własną argumentację. Stosując metody hermeneutyki teologii moralnej potrafi z nich wydobyć treści teologiczne oraz ukazać ich wymiar moralny zarówno w życiu indywidualnym jak i społecznym. Umie harmonijnie łączyć ze sobą wiedzę z różnych dyscyplin: teologii i psychologii przy rozwiązywaniu problemów natury moralnej.
Literatura
Mroczkowski I., Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka Płock 2012; Paweł VI, Humanae vitae Kraków 2003; Peeters M., Gedner – światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013; Mroczkowski I., Chrześcijańska tożsamość osoby, Płock 2016; Duda M., Dogmat płci Gdańsk 2016; Milcarek P., Teoria ciała ludzkiego w pismach św. Tomasza z Akwinu ,Warszawa 1994; Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006; Bem S., Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Warszawa 2000; Muszala A., Embrion ludzki w starożytnej refleksji teologicznej, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: