Katecheza a kultura, wybrane zagadnienia WT-FW-CKK1
Katecheza i katechizowanie z uwzględnieniem współczesnych wyzwań (nowe Dyrektorium o Katechizacji). Rozumienie współczesnej kultury (wybrane pojęcia), ponowoczesność, kultura cyfrowa, bańki informacyjne, nowe media szanse i zagrożenia. Sekularyzacja, nowy ateizm i "zły kościół".
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W29 - dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze
szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń
TMA_U18 - prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których
zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa
TMA_K19 - krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z
chrześcijańskim systemem wartości
TkMA_U01 - przedstawia sposoby przekazywania i popularyzowania wiedzy
teologicznej przez posługę duszpasterską i katechetyczną
Kościoła katolickiego
Kryteria oceniania
Student, aby osiągnąć:
1) TMA_W29:
- na ocenę 3 (dst.): dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze
szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń (niektóre zagadnienia)
- na ocenę 4 (db.): dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze
szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń (podstawowe zagadnienia)
- na ocenę 5 (bdb.): dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze
szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń (większość zagadnień)
2) TMA_U18:
- na ocenę 3 (dst.): prawidłowo interpretuje i wyjaśnia niektóre zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa
- na ocenę 4 (db.): prawidłowo interpretuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa
- na ocenę 5 (bdb.): prawidłowo interpretuje i wyjaśnia większość zjawisk społecznych, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa
3) TMA_K19:
- na ocenę 3 (dst.): krytycznie ocenia niektóre współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości
- na ocenę 4 (db.): krytycznie ocenia podstawowe współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości
- na ocenę 5 (bdb.): krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości
4) TkMA_U01:
- na ocenę 3 (dst.): przedstawia niektóre sposoby przekazywania i popularyzowania wiedzy teologicznej przez posługę duszpasterską i katechetyczną Kościoła katolickiego
- na ocenę 4 (db.): przedstawia podstawowe sposoby przekazywania i popularyzowania wiedzy teologicznej przez posługę duszpasterską i katechetyczną Kościoła katolickiego
- na ocenę 5 (bdb.): przedstawia sposoby przekazywania i popularyzowania wiedzy teologicznej przez posługę duszpasterską i katechetyczną Kościoła katolickiego
Literatura
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2012.
K. Misiaszek, Katecheza i kultura, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. J. Stala, Tarnów 2003.
Media w duszpasterstwie, red. M. Przybysz, T. Wielebski, Warszawa 2014.
C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2005.
K. Piersa, Złota rybka w szambie jak pokonać uzależnienie od smartfona i internetu.
F. J. Sheen, Nowe stare błędy, Poznań 2019.
U. L. Lehner, Bóg nie jest miły, pułapka pluszowego chrześcijaństwa, Poznań 2020.
B. Malinowski, Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący newsfeed a zjawisko filter bubble, „Zarządzanie Mediami” 2016, t. 4, s. 15-22.
R. Mattei, Dyktatura relatywizmu, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: