Internet i komunikacja cyfrowa w parafi WT-FW-CIK
Tematyka poruszana w ramach zajęć: komunikacja w internecie, socjologia Sieci, formy internetowe, ruch Open Source i Creative Commons, etyczne wyzwania związane z internetem, religia w internecie, nowe metody badania internetu, technologia mediów i internetu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-wyjaśnia istotę i zadania teologii pastoralnej i duszpasterstwa,
-posiada wiedzę dotyczącą nauczania Magisterium w zakresie mediów i nowych technologii,
-ma podstawową wiedzę n/t roli technologii (szczególnie mediów 2.0.) w realizacji misji Kościoła,
-rozumie znaczenie etycznego działania w mediach,
-ma podstawową wiedzę o możliwości i zakresie manipulacji w mediach.
Umiejętności:
-potrafi z Magisterium wyprowadzać zasady działalności zbawczej Kościoła,
-potrafi analizować i wykorzystywać w praktyce zalecenia Magisterium dotyczące wykorzystania nowych technologii w duszpasterstwie,
-potrafi definiować i oceniać technologie pod względem realizacji misji Kościół,
-potrafi zauważać metody manipulacyjne stosowane w środkach społecznego przekazu,
-twórczo wykorzystuje media w duszpasterstwie, uwzględniając najnowsze osiągnięcia technologiczne.
Kompetencje:
-docenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów metodologicznych,
-ma świadomość korzyści i zagrożeń wynikających z wykorzystywania nowych technologii i jest otwarty na stosowanie ich w realizacji misji Kościoła,
-potrafi sam stworzyć materiał do emisji w mediach wykorzystywanych przez duszpasterstwo.
Kryteria oceniania
Metody:
Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie się odbywało za pomocą następujących metod: metoda podającej (wykład informacyjny, i konwersatoryjny), eksponującej (pokaz, prezentacja) oraz metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach).
Kryteria oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest twórcza obecność na ćwiczeniach oraz przygotowanie prezentacji dotyczącej jednego z dokumentów Kościoła poruszającego kwestię nowych technologii w duszpasterstwie lub/i materiału wideo bądź innej formy multimedialnej zaproponowanej przez studenta
Literatura
Filmy:
- Prawdziwa historia internetu, Discovery Science, cz. 1-3.
- The Social Network (2010), reż. D. Fincher.
Książki:
- Barney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
- Batorski, D. (2013). Polacy wobec technologii cyfrowych - uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania.
- Diagnoza Społeczna 2013 Warunki i Jakość Życia Polaków - Raport. [Special issue]. Contemporary Economics, 7, 317-341 DOI: 10.5709/ce.1897-9254.114, http://ce.vizja.pl/en/download-pdf/volume/7/issue/3.1/id/316.
- Benkler Y., Bogactwo sieci, Warszawa 2008.
- Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
- Castells M., Koniec tysiąclecia, Warszawa 2009.
- Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2011.
- Castells M., Siła tożsamości, Warszawa 2009.
- Gergen K., Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa 2009.
- van Dijk J. Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.
- Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
- Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2008.
- Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.
- Kloch J. (red.), Internet i Kościół, Warszawa 2011.
- Lessig L., Wolna kultura, Warszawa 2005, http://www.futrega.org/wk/.
- Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009.
- Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
- Robak M., Zarzućcie Sieć. Chrześcijanie wobec wyzwań Internetu, Warszawa 2001.
- Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa 2010.
- Tapscott D., Williams A.D., Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: