Duchowa formacja młodego czlowieka w nauczaniu trzech ostatnich Papieży WT-FW-CD2
W czasie wykładu będą poruszane następujące zagadnienia :
1. PODSTAWY BIBLIJNE
1.1 Biblia na temat młodości.
1.1.1 Wiele twarzy młodości
1.1.1.1 Młodość nisko ceniona
1.1.1.2 Młodość mocna nauką Bożą
1.1.1.3 Młodoś ć a relacje międzypokoleniowe
1.1.1. 4 Młodość nastawiona na przyszłość i teraźniejszość
1.1.1. 5 Młodość przemijająca
1.1.1.6 Młodość wrażliwa i narażona na grzech
1.1.1.7 Młodość owocna
1.1.2 Młodość Jezusa
1.2 Biblijne wzorce osobowe
1.2.1 Maryja
1.2.2 Apostołowie
1.2.3 Bogaty Młodzieniec
1.2.4 Syn Marnotrawny
1.2.5 Jeremiasz
1.2.6 „Pueri hebreorum”
1.2.7 Inne wzorce osobowe ze starego testamentu
2. PODSTAWY ANTROPOLOGICZNE W NAUCZANIU O MŁODOŚCI
2. 1 Młodość jako okres rozwoju człowieka
2.2 Młodość jako stan ducha
2.3 Młodość realizująca się przez edukację i pracę
2.4 Młodość w kontekście wspólnotowym
2.4.1 Wspólnota międzypokoleniowa
2.4.2 Młodzi w społeczeństwie
3. WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI WOBEC MŁODOŚCI
3.1 Wyzwania cywilizacyjne
3.1.1. Materializm
3.1.2 Relatywizm
3.1.3 Świat cyfrowy i technologizacja
3.1.4 Kultura odrzucenia
3.1.5 Migracja i przemoc
3.2 Wyzwania osobowe
3.2.1 Konsumpcjonizm
3.2.2 Konformizm
3.2.3 „Kult” młodości
4. PROCESY W ROZWOJU DUCHOWYM CHARAKTERYSTYCZNE DLA MŁODOŚCI
4.1 Interpersonalna relacja z Jezusem
4.2 Pragnienie przemiany
4.3 Otwarcie na prawdę
4.4 Potrzeba miłości
4.5 Fundamentalne znaczenie wolności i dojrzewanie do wyborów
5. ŚRODKI DLA ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO W MŁODOŚCI
5.1 Otwarcie się na słowo Boże
5.2 Życie sakramentalne
5.3 Modlitwa
5.4 Postawa służby
5.5 Kształtowanie kultury i przez kulturę
5 .6. Duszpasterstwo młodzieży
5.7 Wspólnoty formacyjne
5.8 Potrzeba autorytetów
5.9 Kierownictwo duchowe
5.10 Towarzyszenie duchowe
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NA PŁASZCZYŹNIE WIEDZY :
Student definiuje czym jest młodość z punktu widzenia Biblii i nauki kościoła ; ; charakteryzuje podstawy antropologiczne młodości; wymienia i charakteryzuje podstawowe wyzwania, procesy i środki dotyczące formacji duchowej młodzieży;
NA PŁASZCZYŹNIE UMIEJĘTNOŚCI :
Student umie dokonać właściwej analizy tekstów źródłowych (magisterium papieskiego) ;
Potrafi dokonać porównania formacji duchowej młodego człowieka którą proponuje Kościół z innycmi propozycjami ;
Rozwiązuje kwestie sporne w zakresie omawianegovtematu ;
Posiada umiejętność wdrażania poznanych treści we własną duchowość.
NA PŁASZCZYŹNIE KOMPETENCJI :
Posiada krytyczną postawę w ocenie propozycji formacyjnych dla młodzieży;
Prowadzi dyskusje na poziomie bilateralnym oraz multilateralnym wskazując na aspekty formacji młodych ludzi;
Inicjuje spotkania prowadzące do zastosowania propozycji papieży
w działaniach pedagogicznych;
Dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat nauczania papieskiego i jego zastosowania w dziele wychowania dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia jest udział w trzech lub czterech zajęciach.
Udział w dwóch zajęciach oznacza konieczność napisania pracy zaliczeniowej związanej z tematyką wykładów.
Udział w jednych zajęciach lub w żadnym z nich oznacza niemożliwość zaliczenia przedmiotu.
Literatura
a) "Święty Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek do młodzieży (1979-2015). Listy, orędzia, przemówienia, homilie, Pallotinum 2015
b) „Note di pastorale giovanile”
c) Franciszek, Adhortacja "Christus vivit"
b) Franciszek, "Bóg jest młody. Rozmowa z Thomasem Leoncinim", Kraków 2018,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: